با ما ارتباط برقرار کن

پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا چیست ؟

گروه تالیف و ترجمه حاوی وب

منتشر شده

روی

پرسونا (persona) واژه‌ای یونانی و به معنی ماسک یا نقاب است. Persona، ریشه لغت انگلیسی personality به معنی شخصیت است. پرسونای مخاطب ، یک فرد یا در واقع تصویر خیالی از یک فرد است که نماینده ی الگوهای رفتاری و روان شناختی و سایر ویژگی های مشاهده شده واقعی و مبتنی بر اطلاعات دقیق ، در بخش بزرگی از مخاطبین ماست .

شناخت پرسونای مخاطب یکی از نکته های اساسی در بازاریابی است و باید به طور مداوم و پیوسته صورت بگیرد و بخشی از فرهنگ سازمانی شما گردد . در این صورت است که می تواند به تصمیمات دقیق تر بازاریابی شما کمک کند . یکی از راه های مؤثر برای شناسایی پرسونای مخاطب، آشنایی با تیپ های مختلف روان شناسی می باشد ، چرا که می توانید تفاوت های انسان ها و نحوه نگرش و ارزش های آن ها را بشناسید و بر اساس آن اقدام به عمل کنید.

مزایای استفاده از پرسونا ها در بازاریابی چیست؟

۱) به وجود آمدن انسجام و دیدی مشخص در سازمان برای تعریف مشتریان بالقوه و پیام‌های بازاریابی
۲) درک سازمانی بهتر از نیازها، خواسته‌ها و تمایلات مشتریان
۳) تدوین بهتر استراتژی بازاریابی محتوا ، که ناشی از شناخت بهتر مخاطبان و آگاهی از زمان و مکان استفاده از محتوا توسط آنان است.
۴) تنظیم برنامه‌هایی با کیفیت بیشتر و متناسب با هر پرسونا، برای شناسایی مشتریان هدف و تبدیل آن‌ها به خریداران نهایی
۵) تحلیل هدفمند تر آمار فروش ، برای تشخیص اینکه کدام پرسونا، مشتریان بهتر و پرسودتری برایتان ایجاد می‌کند.

برای شناخت پرسونای مخاطبان هدف خود می‌بایست مصاحبه‌ هایی را با مشتریان و اعضای تیم فروش و خدمات مشتریان خود تدارک ببینید . شما همچنین می‌توانید با ارسال پرسشنامه به آنها تحقیقات خود را انجام دهید .

چه تفسیری از پرسوناها اشتباه است؟

پرسوناهای بازاریابی مخصوص یک کاربر تنها نیستند ، بلکه نشانگر اهداف و رفتارهای گروهی فرضی از کاربران می‌باشند . در اکثر موارد این ویژگی‌ها به صورت توضیحاتی در یک یا دو صفحه و در مورد:
• الگوهای رفتاری
• اهداف
• مهارت‌ها
• عقاید
و تعداد کمی ویژگی‌های فرضی هستند ، که پرسوناها را تبدیل به شخصیت‌های واقعی می‌نمایند.

در تعریف پرسونای مخاطب به چه مواردی باید توجه کرد ؟

لازمه ی اصلی پرسونای مخاطب ،دقیق بودن و قابل اطمینان بودن برای کسی است که از آن استفاده می کند .

۱) خلاصه ای از اطلاعات شخصی مخاطب از جمله نام ، سن ، تحصیلات و …
۲) جزئیات شغل و مسئولیت های کلیدی آن
۳) اهداف اولیه و ثانویه ی شخصی
۴)محتواهای ترجیحی مخاطب و علاقه مندی های او
۵) منابع اصلی اطلاعات ، جایی که مخاطب شما تحقیقات خود را انجام می دهد.
۶) پرسونای مخاطب هدف شما از چه رسانه ها و شبکه های اجتماعی استفاده می‌کند.
حال به بررسی نکات عملی برای شناخت پرسونای مخاطب می پردازیم :

گام اول: مشتری‌های کنونی سایت را تحلیل کنید.

مشتری‌های فعلی کسب و کار خود را تحلیل کنید. یعنی با آن‌ها در تماس باشید و سعی کنید آن‌ها را بیشتر بشناسید.

گام دوم: در مورد مشتری بیشتر تحقیق کنید.

به جمع آوری اطلاعات درباره مشتری نظیر شهر ، محل سکونت مشتری، شغل آن و غیره بپردازید. حاصل این تحقیقات مرتبط با هر مشتری را به ‌صورت جداگانه مکتوب کنید و نگه‌دارید.

گام سوم: به جمع آوری اطلاعات جامع درمورد مشتریان بپردازید.

در این مرحله باید بفهمید که مشتری شما بیشتر از چه محصولات و برندهایی استفاده می کند. این کار به شما انگیزه می‌دهد تا از سایر برندها و شرکت‌ها، جلوتر گام بردارید.

گام چهارم: مجموع داده های جمع آوری شده از تحقیقات را تحلیل کنید.

به تحلیل داده هایی که در گام های قبل به دست آورده اید بپردازید و پوشه‌ای بردارید و داده‌های مشتری را داخل آن بگذارید. اگرچه بسیاری از صاحبان کسب‌ وکار اینترنتی به ساخت پرسونا توجهی نمی‌کنند ،ولی باید بدانید تعیین چندین پرسونا برای مخاطبان خود، تمایز شما و بقیه را مشخص می‌کند. ساختن پرسونا کار آسانی نیست، اما سود بالایی برای کسب ‌وکار شما به ارمغان می‌آورد.

گام پنجم: پرسونای مخاطبین را به همه افراد شرکت خود نشان دهید.

پرسونای مخاطبان را علاوه بر مدیران و وب مستران باید بین سایر کارمندان شرکت خود و یا هم‌تیمی‌هایتان به اشتراک بگذارید. در این زمینه می توانید به این صورت عمل کنید که پرسونا را چاپ کرده و به دیوار محل کار خود بزنید. با این کار به طور دقیق خواهید فهمید که برای چه کسی و با چه سلیقه‌ای محتوا تولید می‌کنید، با چه روشی بازاریابی می کنید و محصول و خدماتتان را به چه کسی و با چه انتظاراتی خواهید فروخت.

ادامه ی خواندن
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 2 =