با ما ارتباط برقرار کن

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست ؟

گروه تالیف و ترجمه حاوی وب

منتشر شده

روی

استراتژی محتوا یعنی آفریدن، رساندن و مدیریت عملکرد محتوا. به این معنا که چهارچوبی از فرآیندها پیش از آفرینش محتوا آغاز می‌شود، هنگام رساندن محتوا به مخاطب هدف در جریان است و پس از رسیده شدن به مخاطب نیز در مدیریت کارکردی محتوا وجود دارد.

استراتژی محتوا بر برنامه ریزی ، ایجاد، تحویل و مدیریت محتوا تمرکز دارد . محتوا نه تنها شامل کلمات موجود در صفحه بلکه تصاویر و چگونگی استفاده از رسانه های مختلف است . در استراتژی محتوا از داشتن محتوای مفید و قابل استفاده، که به خوبی ساختار یافته و به آسانی قابل شناسایی باشد ، اطمینان حاصل می گردد.

 

به چه کارهایی استراتژی تولید محتوا نمی‌گویند؟

 

اکثر سازمان‌ها وقتی در مورد استراتژی تولید محتوا صحبت می‌کنند، بیشتر روی نحوه ی نمایش و ارائه ی اطلاعات تمرکز دارند. با این رویکرد آنها کانتنت استراتژی را اینگونه تعریف می‌کنند:

تولید مجموعه‌ مقالات آموزشی

نوشتن راهنمای سایت و پشتیبانی آنلاین

ایجاد وبلاگ سازمان

راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی سازمان

اما این موارد کانتنت استراتژی نیستند، اینها فقط ابزار و تاکتیک‌های مدیریت محتوا هستند. همچنین عده‌ای کانتنت استراتژی را با کپی رایتینگ و مجموعه کارهایی که کپی‌رایترها انجام می‌دهند اشتباه می‌گیرند. اما در واقع کپی رایتینگ تنها بخشی از مجموعه کارهایی است که باید در زمان پیاده‌سازی محتوا انجام شود.

 

اهمیت استراتژی محتوا در چیست ؟

 

با توجه به اینکه روز به روز شرکت های بیشتری به سمت تعامل با کاربر کشیده می شوند ، تولید محتوای مناسب یکی از مهمترین راه حل ها در این خصوص است. بنابراین اهمیت استراتژی محتوا را نمی توان نادیده گرفت . به طور کلی استراتژی محتوا :

۱) به شرکت ها کمک می کند تا محتواهایی را تولید کنند که مخاطبانشان به آن‌ها نیاز دارند.

۲) به سازمان ها اجازه می دهد که یک برنامه ی بلند مدت واقع گرایانه، مورد قبول و قابل اندازه گیری برای ارائه ی محتوا داشته باشند.

۳) با جلوگیری از انتشار محتواهای نامربوط و افزایش اثر بخشی محتواهای موجود، هزینه های ناشی از محتواهای اضافی را کاهش می‌دهد.

۴) کانال های محتوایی مثل وب سایت و شبکه های اجتماعی را در یک مسیر هماهنگ قرار می‌دهد؛ به شکلی که همه در جریان رسیدن به یک هدف مشترک باشند.

۵) از خارج شدن وبسایت ها از مسیر اصلی، که اغلب به دلیل دست کم گرفتن زمان و هزینه ی تولید محتوا اتفاق می افتد، جلوگیری می کند.

برای تولید و آماده کردن استراتژی محتوا، اولین چیزی که نیاز دارید شروع تحقیق بر روی موارد زیر است :

۱) تحقیق درباره شرکت خودتان :

 

همچنین بخوانید  محتوای عالی از پرسش های عالی شروع می شود: نکاتی برای پرسش سوالات درست

در این مرحله از تحقیقات می‌بایست بدانید که شرکتتان چه ارزش‌هایی را دنبال می‌کند و اهداف اصلی شما چه چیزهایی هستند. برخی از سوالاتی که می‌توانید طی تحقیق از خود بپرسید:
شرکت شما دنبال چه چیزی است؟
به جز پول، چرا این کسب و کار را انجام می‌دهید؟
آیا محتوایی که نوشتید اهداف شما را دنبال می‌کند؟

۲) تحقیق درباره مشتریان و خوانندگان :

 

در طی این مرحله، باید بفهمید که کاربرانتان چه چیزهایی می‌خواهند و افراد چه مسیری را طی می‌کنند تا به مشتری شما تبدیل شوند. شاید بد نباشد در این مرحله بدانید که کاربران چگونه، کجا و کی از محتواهای شما استفاده می‌کنند؟

۳) تحقیق درباره رقیبان :

 

بهتر است که اینجا رقیبان را به دو دسته ی رقیبان تجاری و رقیبان محتوایی تقسیم کنیم. در زمینه‌های مختلف، همه سایت‌ها تجاری نیستند (حداقل با شیوه ی کاری شما تجاری نیستند) و صرفا به تولید محتوا می‌پردازند. ابتدا باید بدانید که رقیبان تجاری شما چه اهدافی را دنبال می‌کند و چگونه با کاربرانشان ارتباط برقرار می‌کنند.

در مرحله دوم باید بدانید که رقیبان محتوایی شما چه کاری انجام می‌دهند. شاید اطلاعاتی که به دست می‌آورید با اطلاعات رقیبان تجاری‌تان کمی متفاوت باشد و بتواند به تکمیل نتیجه تحقیقتان کمک کند.

بعد از انجام این تحقیقات باید مشخص کنید :

آیا محتواهای شما نیاز کاربرانتان را رفع می‌کند؟
آیا رقیبان محتوایی و تجاری شما هم این نیاز را رفع می‌کنند و یا بهتر از شما عمل کرده اند؟ و چرا بهتر از شما هستند؟
اگر رقیبانتان نتوانسته‌اند موفق بشوند، آیا شما می‌توانید؟ چرا شما بهتر از آنها خواهید بود؟
تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا، تعریفی کاملاً متفاوت از روش سنتی بازاریابی است که در آن، با ایجاد و مدیریت منابع مناسب، جریانی پیوسته از محتوا همسو با نیازهای خریدار در کلیه مراحل خرید، به او ارائه می‌شود.

در بازاریابی محتوایی، شما مخاطبان مناسب محتوای خود را انتخاب می‌کنید، بطور مداوم این محتوا را نشانشان می‌دهید و در نهایت رفتار آن دسته را که برایتان سودآور هستند، به نفع خود تغییر می‌دهید و منجر به تبدیل آنان به مشتری می‌شوید.

بازاریابی محتوا اغلب به صورت پست‌های بلاگ، تبلیغات چاپی، مطالعات موردی ، روابط عمومی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی درونگرا، تبلیغاتی کلیکی، سئو و … یافت می‌شود.

بازاریابی محتوا بر روی تاکتیک ها و نحوه ی اجرای آن تمرکز دارد. ایجاد، گزینش و ویرایش محتوا که به طور خاص برای مقاصد بازاریابی ایجاد شده اند. این موارد می تواند از هر چیزی همچون پست وبلاگی تا ایجاد صفحه ی تایید ثبت سفارش باشد و هدف آن ایجاد ارتباط قابل اعتماد بین محصولات و خدمات شرکت و بازار است که در نهایت به خرید منجر می‌شود.

آگهی بازاريابي محتوا