با ما ارتباط برقرار کن

بازاریابی محتوا

صنعت محتوا چیست ؟

گروه تالیف و ترجمه حاوی وب

منتشر شده

روی

یک محتوا شامل انواع متن ، ویدیو ، موسیقی ، صدا ، تصویر ، انیمیشن ، بازی ویدیویی ، کتاب و صد ها مواردی است که اطلاعات و تجربه ای را منتقل می کنند . صنعت محتوا و رسانه که به اختصار MCI خوانده می شود Media and Content Industry. مجموعه ای است که این انواع مختلف محتوا را تولید ، توزیع و نشر می کند. هدف این صنعت این است تا برای مخاطبان هم تفریح و هم اطلاعات فراهم کند .

در دوره های مختلف همگام با توسعۀ «رسانه» ، صنعت محتوا هم دستخوش تغییر شد . توسعۀ رسانه هایی مثل کتاب ، مجلات ، روزنامه ها و بعد از آن پیدایش رادیو و تلویزیون را می توان به عنوان نقاط عطف این صنعت به حساب آورد. اما هیچ کدام از این رسانه ها به اندازه ی اینترنت ، صنعت محتوا را متحول نکرد. با پیدایش و گسترش اینترنت ، برای تولید محتوا دیگر حتماً لازم نیست صاحب تشکیلات عریض و طویلی به اسم دفتر نشریه ، انتشارات و یا استودیو بود. هرکس در هر جای دنیا ، کافیست به خود زحمت تایپ کردن و «کانکت» شدن بدهد.

برخی از زیر مجموعه‌های صنعت محتوا و رسانه را با هم مرور کنیم :

۱) تولید محتوا یا Content Creation:

می توان گفت هر چیزی که اطلاعات معنی داری را به مخاطبان منتقل کند ، محتوا نامیده می شود و تولید محتوا هنری است بسیار ظریف و تخصصی که امروزه در عرصه ی طراحی وب سایت و تبلیغات اهمیت بیشتری یافته است.در این بخش از صنعت محتوا ، کسانی مشغول هستند که نقش تولید کننده در ابتدای زنجیره‌ی تولید را بر عهده دارند.
کارگردانی که فیلم می‌سازد ،
نویسنده‌ای که کتاب می‌نویسد ،
وبلاگ نویسی که پست می‌نویسد ،
کسی که یک گزارش خبری را برای یک روزنامه یا یک سایت خبری تنظیم می‌کند ،
هر کسی که در خانه و خیابان ، از طریق موبایل یا لپ تاپ یا هر شیوه‌ی دیگر ، جمله‌ای را برای نشر در توییتر یا عکسی را برای نشر در اینستاگرام آماده می‌کند ،
کسی که حرف‌های بزرگی را در قالب هفتاد یا صد پیامک مختلف آماده می‌کند و به شرکتی می‌ سپارد که سرویس پیامکی را ارائه می‌دهد ،
همه و همه ، در بخش تولید محتوا فعالیت دارند.

۲) عرضه و توزیع محتوا یا Content Delivery & Distribution :

محتوایی که تولید می‌شود ، در نهایت باید به شکلی قابل استفاده برای مخاطب در بیاید و از طریق شبکه‌های توزیع به دست او برسد .

فرض کنید شما برای یک سایت خبری مطلبی می‌نویسید و روی کاغذ به مدیر مربوطه ارائه می‌دهید. شما کار تولید محتوا را انجام داده‌اید . اما تبدیل شدن این مقاله به یک متن دیجیتال ماجرای دیگری است . ضمن اینکه پس از تایپ شدن و دیجیتال شدن ،‌ باید زیرساخت لازم (سرور و هاست و …) هم فراگیر شود تا دسترسی مخاطب نهایی به محتوا، آسان تر گردد.

فرض کنید کتابی را نوشته‌اید ، ناشری لازم است که کاغذ تهیه کند . کتاب چاپ کند . هزینه‌های پخش و توزیع را برآورد کند . خودش توزیع را بر عهده بگیرد یا اینکه قراردادی برای برون سپاری این فعالیت تنظیم نماید. همه‌ی فعالیت‌هایی که ناشر، پس از پایان کار نویسنده و تحویل اثر انجام می‌دهد ، در حوزه‌ی عرضه و توزیع محتوا قرار می‌گیرد .

۳) بازاریابی با استفاده از محتوا یا Content Marketing :

کسی که برای نخستین بار، هنگام فروش دستگاه‌های مایکروفر، یک CD فیلم هم هدیه داد و در آن به آموزش آشپزی با استفاده از مایکروفر پرداخت ، مثالی ساده از بازاریابی با استفاده از محتوا را اجرا کرده است. اگر نگاهی به مطلب بازاریابی محتوا و افزایش سهم بازار داشته باشید ، می‌توانید ذهنیت اولیه‌ای در مورد فضای بازاریابی با استفاده از محتوا به دست بیاورید.

بازاریابی محتوا روشی جدید در بازاریابی آنلاین به حساب می آید که در آن شما با تهیه ی مطالب مفید و ارزشمند در ارتباط با محصولات و خدماتتان، مشتریان فعلی و بالقوه را تشویق به مطالعه ی این مطالب می کنید. می توان گفت بازاریابی محتوا به دنبال جذب ، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند .این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سود ده صورت می گیرد.

در نهایت بیراه نیست که امروزه این شعار رایج شده است که محتوا پادشاه است ، امروزه کار با محتوا تخصصی تر شده است و صنعت محتوا توانسته پایاپای صنایع دیگر به جلو حرکت کند.

ادامه ی خواندن
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آگهی بازاريابي محتوا