با ما ارتباط برقرار کن

روح مارکس و قوانین کیبوتص در کالبد شبکه های اجتماعی

علی رضا نوابی

منتشر شده

روی

روح مارکس و قوانین کیبوتص در کالبد شبکه های اجتماعی

وقتی کارل مارکس قانون مشهور خود را  ( هر کس به اندازه توانش کار می کند و به اندازه نیازش برمی دارد ) می نوشت هیچگاه فکر نمی کرد بعد از یک قرن ساختار شبکه های اجتماعی برمبنای نظریه او شکل بگیرد.

 

قصه از اینجا شروع شد که بعد از انقلاب ۱۹۰۵ روسیه هزاران نفر از یهودیان روسیه که تحت فشار دولت تزاری بودند به سرزمین فلسطین مهاجرت کردند و با تاسیس مزارع اشتراکی بر اساس آموزه های مارکس جامعه ای جدید برای خود ساختند به نام کیبوتص که نوعی از زندگی اشتراکی بود.

 

 

این جامعه جدید که بر اساس مبانی نظری سوسیالیزم  کارل مارکس ساخته شده بود قوانین خاصی داشت. اولا شرکت در کیبوتص ها داوطلبانه بود کیبوتص ها مسئولیت تمام امور زندگی و تامین نیازهای کلیه اعضای خود را در تمام طول زندگی آنها به عهده داشتند. در کیبوتص همه چیز از زمین گرفته تا ابزار کار و مسکن ، اشتراکی بود.

 

 

در کیبوتص هر کس به اندازه توانش کار می کند  و به اندازه نیازش از درآمد عمومی استفاده می کند. همه چیز کیبوتص ، مال همه اهالی آن جامعه است و در عین حال ، مال هیچ یک از آنان نیست. درکیبوتص (( مالکیت خصوصی )) وجود ندارد  و مالکیت تنها (( اشتراکی )) است.

 

شباهت های شبکه های اجتماعی و کیبوتص

بیاید تعریف جامعه کیبوتص را اینگونه تغییر دهیم که :

 

در شبکه های اجتماعی ( کیبوتص ) هر کس به اندازه توانش کار می کند و به اندازه نیازش از محتوای ( درآمد عمومی ) منتشر شده عمومی استفاده می کند. همه چیز شبکه های اجتماعی ( کیبوتص ) مال همه اهالی آن جامعه است و در عین حال ، مال هیچ یک از آنان نیست. در شبکه های اجتماعی ( کیبوتص ) مالکیت خصوصی وجود ندارد و مالکیت تنها اشتراکی است.

چطور بود؟ 

 

معنی سخن مارکس که ” هرکس یه اندازه توانش کار می کند و به اندازه نیازش بر می دارد”  یعنی افراد قوی تر بیشتر کار می کنند و کودکان و پیرها هم به اندازه توانشان ، اما در زمان استفاده و بهره وری همه بصورت یکسان برخوردار می شوند . سهم یک فرد سالخورده که کار کمتری می کند از جای خواب و منزل مسکونی همانی است که یک جوان قوی که چندین برابر او در مزرعه در حال فعالیت بود است.

 

فارغ از درست و غلط بودن زندگی اشتراکی کیبوتص ، روح حاکم بر شبکه های اجتماعی و حتی فضای وبلاگ نویسی به همین منوال می باشد. افراد بیشماری از فضای مجازی و اینترنت استفاده می کنند مثل استفاده از امکانات در مزارعه اشتراکی کیبوتص  ، اما عده کمتری دست به تولید محتوا می زنند ( وبلاگ نویسی و حتی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی ) اما همه بصورت یکسان از مزایای حضور در این جامعه مجازی برخوردارند. و بار این جامعه مجازی جهانی بر عهده تولید کنندگان محتواست.

 

به نظر شما کیبوتص پدر معنوی شبکه های اجتماعی فعلی نیست ؟

 

 

 

علی رضا نوابی مدیر تولید محتوای "حاوب وب" . او کارشناس تولید و بازاریابی محتوا است و متخصص مارکتینگ شبکه های اجتماعی می باشد. تا کنون چندین کسب وکار اینترنتی موفق راه اندازی کرده است و مدیر چندین شبکه اجتماعی با بیش از چند ده هزار مخاطب می باشد.در حال حاضر تجربیاتش را از طریق کارگاه و کلاس های آموزشی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

ادامه ی خواندن
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آگهی بازاريابي محتوا