عضویت ورود

۳ پیشنهاد کاربردی برای یک بازاریاب محتوای ایرانی - حاوی وب

۳ پیشنهاد کاربردی برای یک بازاریاب محتوای ایرانی

 

پیش‌نوشت: در فضای وب فارسی، مطالب اصیل زیادی دربارۀ استراتژی محتوا وجود ندارد؛ نوشته‌هایی که ظرفیت‌های بومی را مدنظر داشته و تمایز محسوسی با محتوای ترجمه‌ای داشته باشند. در ادامه به ۳ نکته اشاره‌کرده‌ایم که می‌تواند موجب تمایز بازاریاب‌های ایرانی محتوا شود.

 

۱- چرا باید شاهرخ مسکوب را بشناسید؟

اگر به گفته‌های نویسندگان انگلیسی‌زبان مطرح حوزۀ بازاریابی محتوا نگاه کنید متوجه می‌شوید که علاقه و اشارۀ زیادی به آثار شکسپیر و دانته و بقیه شاعران و نویسندگان کلاسیک خودشان دارند.

ازجمله مارک جوینر که در کتاب «ساده ­شناسی» تأکید زیادی روی اهمیت «هملت» شکسپیر دارد و عنوان می‌کند که با نخواندن این نمایشنامه درس‌های زیادی را از دست می‌دهید.

اما ترجمه ­زدگی و این نکته که تمام مطالب روز استراتژی محتوا به زبان انگلیسی هستند مانع از آشنایی عمیق ما با ظرفیت‌های زبان فارسی شده. حالا چه باید کرد؟

 

انس و الفت با متون کلاسیک فارسی.

در وهلۀ اول ممکن است ذهن شما پیش بزرگان ادب فارسی ازجمله حافظ و سعدی برود. قطعاً کپی رایتر و بازاریاب محتوایی که با گلستان سعدی مأنوس است رمز و راز نفوذ و تأثیرگذاری زبان فارسی را بهتر می‌آموزد.

اما به هر دلیلی ازجمله خاطرات تلخ درس فارسی در مدرسه ممکن است تلاش برای فهمیدن معنی بسیاری از لغات و تعبیرها از حوصلۀ شما خارج باشد.

در چنین وضعیتی پیشنهاد خواندن آثار نثرنویس‌های معاصر مؤثر است. در آثار نویسنده‌های معاصر با دریایی از واژه و تعابیر آشنا می‌شوید که می‌تواند قدرت تأثیرگذاری نوشته‌های شما را ده‌ها برابر بیشتر کنند.

 

آثار جستارنویس‌هایی مثل شاهرخ مسکوب، قاسم هاشمی­ نژاد و محمد قائد را می‌توان کلاس درس خوب نوشتن به زبان فارسی دانست. زیرا چنین نویسندگانی با شناخت عمیقی که از ادبیات کهن دارند، به سبک منحصر به ‌فردی در مقاله‌نویسی رسیده‌اند.

فقط و فقط با انس گرفتن با نثر خوب فارسی است که می‌‌توانید از زبان بی‌سلیقه و خنثی و ترجمه‌ای رایج فاصله بگیرید و ارتباط هنرمندانه و مؤثری را با مخاطب برقرار کنید.

 

 

۳ پیشنهاد کاربردی برای یک بازاریاب محتوای ایرانی

سلطان تیتر شوید

در میان خرده مهارت‌ها‌ی نویسندگی محتوا، تیترنویسی را شاید بتوان اشتهاآورترین مهارت موجود دانست.

بسیاری از اوقات ممکن است دست شما به هیچ ایدۀ مناسبی برای نوشتن نرسد. در چنین مواقعی «تیتربازی» می‌تواند موتور محرک شما برای تولید محتوا باشد.

 

۳ نکتۀ کلیدی که مهارت تیترنویسی شما را به طرز محسوسی افزایش می­دهند:

 

الف – تا می‌توانید تیتر بنویسید

برای متنی که نوشته‌اید تا می‌توانید تیتر بنویسد. برای هر مطلب به ۳ یا حتی ۱۰ تیتر پیشنهادی اکتفا نکنید، گاهی لازم است ۲۰ تا ۳۰ تیتر مختلف بنویسید تا به نتیجه مطلوب برسید. یادتان باشد که به گفتۀ غول نویسندگی تبلیغاتی، یعنی دیوید آگیلوی،  ۸۰ درصد قدرت جذب یک متن در تیتر آن است.

 

ب – تیتر بخوانید

مجله‌های زرد بهترین جا برای پیدا کردن تیترهای مخاطب­ پسند و کنجکاوی برانگیزند. در اصل تمام قدرت این نوع مجله‌ها در تیتر آن‌هاست. ضمناً  توقف جلوی دکه‌ها و خیره شدن به صفحات اول مجله‌ها و روزنامه‌ها باید از کارهای اصلی یک بازاریاب محتوا باشد.

 

ج – تیترهای عجیب‌وغریب بنویسید

به‌جای اینکه متن را بنویسید و به دنبال تیتری برای آن باشید، مسیر را برعکس طی کنید. یعنی اول تیتری بنویسید که برایتان جذاب باشد و بعد سعی کنید برای دکمه‌ای که دارید کت بدوزید!

غالباً ممکن است نود درصد تیترهای عجیب‌وغریبی که می‌‌نویسید راه به هیچ جایی نبرند. اما ممکن است بعضی از این‌ تیترها چنان جذاب باشند که به نوشتن مقاله‌های طولانی و پرمخاطب راه بدهند.

 

 

۳- دنیای شگفت‌انگیز کارتون و کاریکاتور

شاید تفاوت دو واژۀ کارتون و کاریکاتور برایتان جالب باشد. کارتون به آن دسته از طرح‌های طنزی گفته می‌شود که موضوع و مفهوم مشخصی دارند؛ اما کاریکاتور فقط به طراحی اغراق‌آمیز از چهرۀ افراد گفته می‌شود. البته در ایران رایج است که کارتون را هم کاریکاتور بنامند.

 

۳ پیشنهاد کاربردی برای یک بازاریاب محتوای ایرانی

مجلۀ «گل‌آقا» شکل‌دهندۀ تصور اغلب ما ایرانی‌ها دربارۀ طنز و کاریکاتور است. گل‌آقا با کارتون‌ها و کاریکاتورهای عامه‌پسند خود باعث شناساندن کارتون مطبوعاتی در ایران شد.

کارتون و کاریکاتور را بعد از عکاسی می‌توان رسانه‌ای‌ترین هنر دنیا دانست. به همین دلیل تقریباً تمام روزنامه‌های مطرح جهان ستونی را به کارتون اختصاص می‌دهند.

 

بازاریابان محتوا و تئوریسین‌های مطرح استراتژی محتوا از اهمیت تصویر و خصوصاً کارتون به‌خوبی آگاه‌اند. مثلاً نویسندۀ مطرح حوزۀ فروش، جفری گیتومر، در اغلب کتاب‌هایش برای تأثیرگذاری بیشتر از کارتون استفاده می‌کند.

یا ست گادین که کتاب «شیب» او در ایران با استقبال خوبی مواجه شده، در این کتاب از کارتون‌های هیو مک لیود برای تصویرسازی بهره گرفته است.

تماشای منظم کارتون برای یک بازاریاب محتوا ضمن اینکه قوای خلاقۀ او را تقویت می‌کند، موجب تقویت ذهن طنز و تصویری او می‌شود.

 

از بهترین کارتونیست‌های ایرانی می‌توان به کامبیز درم­بخش، بزرگمهر حسین­ پور، جواد علیزاده، مازیار بیژنی و مسعود شجاعی طباطبایی اشاره کرد. که با جستجوی نام آن‌ها در گوگل می‌توانید با گنجینۀ شگفت‌انگیزی از کارتون‌های خلاقانه روبرو شوید و سفر فکری شگفت‌انگیزی داشته باشید.

 

شاهین کلانتری

شاهین کلانتری هستم. در حوزۀ «استراتژی محتوا» فعالیت می‌کنم. نویسندگی آنلاین و فعالیت در حوزۀ کتاب‌های غیرداستانی علاقۀ اصلی من است. از سال ۱۳۸۴ به‌عنوان روزنامه‌نگار و کارتونیست فعالیت کرده‌ام و سردبیر و دبیر چندین نشریه سراسری بود‌ه‌ام و علاوه بر کسب جوایز داخلی و خارجی، مسئولیت برگزاری چندین جشنواره ملی و بین‌المللی کارتون و کاریکاتور را به عهده داشته‌ام؛ و مدتی هم سردبیر و مجری برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع طنز و کاریکاتور بوده‌ام.

  • محتوای عالی از پرسش های عالی شروع می شود: نکاتی برای پرسش سوالات درست محتوای عالی از پرسش های عالی شروع می شود: نکاتی برای پرسش سوالات درست یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
  • مردم چه نوع محتوایی را دوست دارند؟ مردم چه نوع محتوایی را دوست دارند؟ شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵
  • دانلود کتاب ۵۸ راهنمایی رسانه اجتماعی برای بازاریابی محتوا دانلود کتاب ۵۸ راهنمایی رسانه اجتماعی برای بازاریابی محتوا شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
  • 5 استارتاپ که در بازاریابی محتوا بهترین هستند ۵ استارتاپ که در بازاریابی محتوا بهترین هستند چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵
  • نگاهی عمیق به خلق و بهره‌گیری از شخصیت‌های خریدار B2B با Ardath Albee نگاهی عمیق به خلق و بهره‌گیری از شخصیت‌های خریدار B2B با Ardath Albee یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵
  • هشت KPI برای ارزیابی بازاریابی محتوا هشت KPI برای ارزیابی بازاریابی محتوا یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده

*

code