عضویت ورود

اگر می خواهید مخاطبانتان عاشق شما شوند، یک ویدئو برای آنها بفرستید - حاوی وب

اگر می خواهید مخاطبانتان عاشق شما شوند، یک ویدئو برای آنها بفرستید

می گویند که ویدئو باعث شده است ستاره ی بخت رادیو بی فروغ شود. سوال این است: آیا باعث بی فروغ شدن ستاره ی بخت مجلات و روزنامه ها هم شده است؟ و پاسخ به این سوال برای بازاریابی محتوای آنلاین چه معنی ای دارد؟

 

چه به خاطر یوتیوب باشد، یا آپارات یا شبکه های اجتماعی ویدئو سریعا به یکی از تاثیرگذار ترین روش ها برای صحبت با مخاطب شده است. با توجه به مطالعه ی اخیر انجام شده توسط Usurv، اگر بخواهید بازدید کنندگان از سایت شما، محتوای شما را به اشتراک گذاشته یا در آنها شرکت کنند، پس بهترین راه برای ارائه ی آن محتوا از طریق ویدئو است. اگر محتوا به صورت ویدئویی ارائه شود، ۳۹ درصد احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان آن محتوا را به اشتراک بگذارند، ۳۶ درصد احتمال بیشتری وجود دارد که در مورد آن نظر بدهند و ۵۶ درصد احتمال بیشتری وجود دارد که آن را لایک کنند.

 

اما هنوز وقت آن نرسیده که چاپ را فراموش کنیم. تماشای یک ویدئو و خواندن یک مقاله ی چاپ شده به اصول کاملا متفاوتی نیاز دارند و برای کسب و کار ها، قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از یک ویدئو کلیپ به جای محتوای چاپی،  مهم است که تفاوت ها را درک کنند.

 

اعداد دروغ نمی گویند

کاربران اینترنت عاشق ویدئو هستند. کاربرانی که دارای اتصال اینترنتی می باشند به طور متوسط در هر ماه ۲۰۶ ویدئو تماشا می کنند و Nielsen ادعا کرده است که انتظار می رود ۶۴ درصد از بازاریابان در آینده از ویدئو در استراتژی های خود استفاده کنند. با بررسی اعداد، به نظر می رسد گفتن اینکه محتوای ویدئویی درگیر کننده تر از متن است، کمی ناروا است. اما با به کارگیری میزان کمی روانپزشکی، می توانیم این یافته ها را بیش از پیش تجزیه کرده و همچنین شرایطی را که باعث می شوند بازدید کنندگان متن را ترجیح دهند نیز توضیح دهیم.

 

انواع مختلف اعمال ادراکی

سرعت پردازش ویدئو ها در مغز در مقایسه با پردازش متن ۶۰۰۰۰ بار سریع تر است. در مورد کار سختی که سیستم ادراکی شما در هنگام خواندن یک مقاله باید انجام دهد در برابر کاری که باید در هنگام تماشای یک ویدئو کلیپ انجام دهد فکر کنید! انسان ها به گونه ای برنامه ریزی شده اند که از موانع ادراکی سخت پرهیز کنند، بنابراین این تمایل به “تنبلی” بیشتر اوقات ما را به انتخاب اطلاعاتی دعوت می کند که پردازش آنها راحت تر از اطلاعاتی است که پردازش آنها به زحمت زیادی نیاز دارد.

 

خواندن مقالات و تماشای ویدئو ها همچنین به دو پردازش مغزی متفاوت نیاز دارند. وقتی مطالعه می کنیم، این فرآیند به این نیاز دارد که ما به صورت فعال در متن فرو رفته باشیم. مغز در هنگام مطالعه در مقابل تماشا کردن فعالیت بسیار بهتری دارد و این فرآیند به توجه بیشتر و تلاش های ادراکی عمیق تری نیاز دارد.

 

مطالعه کردن یک فرآیند فعال است. وقتی یک مقاله می خوانیم، فقط به کلماتی که در مقابل ما قرار دارند نگاه نمی کنیم، بلکه افکاری در مورد آن محتوا ایجاد کرده و ساختارهای ذهنی خود را فعال می کنیم.  مطالعه به ایجاد “ندای درونی” نیاز دارد تا باعث شود توجه ما جلب شود. این بدان معنی است که مطالعه ی دقیق یک فرآیند خودکار نیست، بلکه در هنگامی رخ می دهد که ما به صورت فعال چیزی را که مطالعه می کنیم پردازش کنیم.

 

از طرف دیگر، تماشای یک ویدئو یک فرآیند بی اراده است. این فرآیند به تلاش کمتری نیاز دارد و به نوعی یک فرآیند خودکار است. این فرآیند از شخصی که در حال تماشا کردن است به انرژی و تلاش کمتری طلب می کند.

 

 

اگر می خواهید مخاطبانتان عاشق شما شوند، یک ویدئو برای آنها بفرستید

ویدئو ها ابزار بسیار بهتری برای قانع کردن هستند.

 

وقتی چیزی را مطالعه می کنیم، به صورت فعال در پردازش اطلاعاتی که در مقابل ما قرار دارند درگیر می شویم. پردازشگر های ادراکی ما به سختی تلاش می کنند. اما با اینکه مطالعه کردن کاملا در مورد تفکر است، اما ویدئو باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم.

 

وقتی یک ویدئو تماشا می کنیم، در آن غوطه ور می شویم و یک ارتباط همدلی با نمایش برقرار می کنیم. اگر می خواهید بازدید کنندگان شما عاشق محتوای شما شوند، منطقی است که محتوا را از طریق ویدئو ارائه دهید. این بدان خاطر است که برقراری ارتباط احساسی با چیزی که در یک ویدئو تماشا می کنیم در مقابل چیزی که در یک مقاله مطالعه می کنیم برای ما بسیار آسان تر است.

 

احساسات به صورت غیر مستقیم توسط واکنش های روانشناسی خودکار(عضو حسی محرک) تحت تاثیر قرار می گیرند، که این امر را می توان از طریق فرآیندی که مکانیزم نورون آینه ای نام دارد توضیح داد. نورون آینه ای نورونی است که نه تنها زمانی که عملی را انجام می دهیم پرتاب می شود، بلکه همچنین وقتی می بینیم شخص دیگری هم آن عمل را انجام می دهد نیز پرتاب می شود. مغز ما چیزی را که در مقابل ما قرار دارد را به شرطی که بخشی از آن اتفاق یا صحنه باشیم منعکس می کند، حتی اگر فقط به  صورت غیر فعال در حاشیه نشسته باشیم.

 

بنابراین وقتی بحث نورون های آینه ای می شود، هیچ تفاوتی بین سینما و زندگی واقعی وجود ندارد. این بیان می کند که ما می توانیم در واقع درد (کم اما به روش های فوق العاده)(همچنین لذت و خوشحالی) آنهایی که نمایشنامه را نوشته اند را تجربه کنیم. این فعالیت عصب شناختی باعث می شود تماشاگر به صورت احساسی تری درگیر شود.

 

 

چرا ویدئو همیشه بهترین استراتژی نیست؟

علی رغم تمام مزایای ویدئو، بازدید کنندگان همیشه ویدئو را به متن ترجیح نمی دهند. عوامل زیادی در نحوه ی انتخاب روش دریافت محتوا توسط مشتریان نقش دارند و این عوامل به صورت غیر مستقیم از طریق تعامل کلی مشتری با وبسایت بر فرآیند تصمیم گیری وی تاثیر می گذارند.

در ClickTale،  در مورد اینکه بازدید کنندگان چگونه و چرا دریافت محتوا را انتخاب می کنند تحقیقی در مورد یکی از محبوب ترین وبسایت های خبری به عمل آمد. بررسی های مشخص کرد که بازدید کنندگان توسط عادات قدیمی خود قویا تحت تاثیر قرار می گیرند – اگر آنها زمانی متن را به ویدئو ترجیح می دادند، پس احتمال بیشتری وجود دارد که دوباره هم این کار را انجام دهند. دقیقا همین گفته برای آنهایی که در گذشته هم ویدئو را ترجیح می داده اند صدق می کند. بنابراین، بازدید کنندگان به ندرت نحوه ی دریافت محتوا را از طریق دو رسانه ی متفاوت انتخاب می کنند، از این رو اگر اطلااعت هم از طریق ویدئو و هم از طریق متن ارائه شوند، آنها فقط یکی از این دو روش را انتخاب کرده و دیگری را رها می کنند.

 

چگونه می توانیم تمایل به ادامه ی تحویل محتوا از طریق فقط یک روش را توضیح دهیم؟

وقتی تصمیم می گیریم ویدئو را به یک مقاله ی متنی ترجیح دهیم، شاید حس کنیم که انتخاب عاقلانه تری است. اما حقیقت این است که، عوامل غیر مستقیمی در کار هستند که مشتری بدون اینکه متوجه باشد بر فرآیند تصمیم گیری وی تاثیر می گذارند. این عوامل عبارتند از وضعیت ذهنی بازدید کننده در آن لحظه ی به خصوص تصمیم گیری، نوع محصول یا خدماتی که مشتری به دنبال آنهاست و شخصیت کلی مشتری.

 

 

حال و هوای انتخاب ویدئو 

یک روانشناس اینترنتی، شاهد دو الگوی رفتاری مجزا می باشد که کاربران را به دو گروه تقسیم می کنند: بازدید کنندگان هدفدار و بازدید کنندگان بی هدف.

 

بازدید کنندگانی که حال و حوصله ی “جستجو” دارند فقط گشتی در وبسایت می زنند تا ببینند چه چیزی ارائه می دهد. هدف آنها بیشتر سرگرمی است. این بازدید کننده اطلاعات قبلی کمی دارد، به منابع آگاهی محدودی دسترسی دارد و به وبسایت اجازه می دهد او را در این تعامل راهنمایی کند. به خاطر فرآیند احساسی، این بازدید کننده به تصاویر رنگی توجه می کند و ویدئوها، سر تیتر های جذاب و شعارهای گیرا او را جذب می کنند. بازدیدکنندگانی که حال و هوای جستجو دارند ویدئو را به متن ترجیح می دهند.

 

اما از طرفی، بازدید کنندگانی وجود دارند که هدفدار هستند، این دسته با نیاز یا دلیل خاصی به وبسایت شما می آیند. این بازدید کنندگان تمایل بسیاری بیشتری به استفاده از منابع آگاهی دارند و می بینیم که در صفحه ی وبسایت فعال تر هستند. آنها دقیقا می دانند به دنبال چه چیزی هستند، محتوای خاصی را مطالعه می کنند، محصول خاصی را خریداری می کنند یا آخرین اخبار را مطالعه می کنند. این بازدید کنندگان احتمال بسیار زیادی دارد که متن را به ویدئو ترجیح دهند.

 

حس کنترل

وقتی یک ویدئو تماشا می کنیم، به صورت ناخوداگاه اجازه می دهیم احساس کنترل مطلق ما بر محیط چیره شود. درگیر شدن با یک فیلم نوعی فرار است. تماشای یک فیلک می تواند احساسات گسسته را سامان دهد(تجربه ی داشتن توجه و احساسات گرفته شده از محیط) و می تواند یک راه فرار ذهنی ارائه دهد.

البته همه ی انواع شخصیت ها تمایلی به از دست دادن حس کنترل ندارند. برخی افراد نیاز دارند احساس کنند که همیشه کنترل را در دست دارند، مخصوصا وقتی با یک وبسایت تعامل دارند. این افراد متن را ترجیح می دهند، چون به آنها اجازه می دهد از قسمت هایی که علاقه ی کمتری به آنها دارند فرار کنند، می توانند به عقب باز گردند و صفحاتی که بیشتر به آنها علاقه دارند را بخوانند و در کل به آنها اجازه می دهد کنترل کامل بر این تعامل داشته باشند.

 

محصول اهمیت دارد

یک سوال حیاتی برای کسب و کار ها که باید قبل از تصمیم گیری برای ارائه ی محتوا از طریق ویدئو یا متن از خود بپرسند این است: محصولی که فراهم می کنیم چیست؟

 

تحقیقات نشان می دهند که بازدید کنندگان وبسایت چه موقعی باید یک تصمیم مهم یا پر اهمیت بگیرند – تصمیمی مثل خریداری بیمه یا محصولات مالی – آنها حالات منطقی و دقیق تری دارند و می خواهند کنترل را حس کنند.در این مورد، متن نتیجه ی بهتری نسبت به ویدئو برای کسب و کارها خواهد داشت.

 

اما وقتی نتایج تعاملات بازدید کنندگان چندان معنا دار نیست، ویدئو در بیشتر اوقات حالت تعاملی ترجیحی خواهد بود.

بازدید کنندگان قصد دارند در کل ویدئو را انتخاب بهتر تصور کنند چون به منابع آگاهی کمتری نیاز دارد و انسان ها در کل برنامه ریزی شده اند تا از کار سخت دوری کرده و به سمت راحتی روی آورند – از این رو، ویدئو روش محبوب تر و بهتری برای تحویل اطلاعات است.

اما ویدئو یک انتخاب همیشگی نیست. عوامل مختلفی در هنگام انتخاب نوع محتوا نقش دارند، عواملی از جمله وضعیت ذهنی فعلی مشتری، نوع محصول جستجو شده و شخصیت آنها. این عوامل همه به صورت غیر مستقیم از طریق تعامل کلی مشتری با وبسایت، بر فرآیند تصمیم گیری وی تاثیر می گذارند و او را به سمت انتخاب نوع محتوایی که به بهترین نحو نیاز وی را برطرف می کند سوق می دهند.

در هنگام تصمیم گیری اینکه کدام فرمت محتوا بهترین تاثیر را بر مخاطب شما خواهد گذاشت، این عوامل را در نظر بگیرید.

 

 

 

علی رضا نوابی

علی رضا نوابی هستم مدیر تولید محتوای "حاوب وب" . به مباحث استراتژی ، تولید و بازاریابی محتوایی و شبکه های اجتماعی علاقه مندم. تا کنون چندین کسب وکار اینترنتی موفق راه اندازی کردم و مدیر چندین شبکه اجتماعی با بیش از 200 هزار مخاطب هستم .در حال حاضر تجربیات خودم را از طریق کارگاه و کلاس های آموزشی در اختیار علاقه مندان قرار می دهم.

  • دوره وبلاگ‌نویسی برای کسب‌و‌کار خود (Blogging for Your Business)+ ویدئویی دوره وبلاگ‌نویسی برای کسب‌و‌کار خود (Blogging for Your Business)+ ویدئویی شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
  • چارچوب بازاریابی محتوا: داستان چارچوب بازاریابی محتوا: داستان پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
  • چگونه ۴ استارتاپ توانستند کسب و کار خود را از طریق بازاریابی محتوا با موفقیت آغاز کنند چگونه ۴ استارتاپ توانستند کسب و کار خود را از طریق بازاریابی محتوا با موفقیت آغاز کنند سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
  • کتاب استراژی کاربردی بازاریابی محتوا دانلود کتاب استراتژی کاربردی بازاریابی محتوا شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
  • استراتژی بازاریابی محتوای خود را پیش ببرید: آنچه باید بدانید استراتژی بازاریابی محتوای خود را پیش ببرید: آنچه باید بدانید پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • چگونه هزینه‌های بازاریابی محتوا را توجیه کنیم؟ چگونه هزینه‌های بازاریابی محتوا را توجیه کنیم؟ پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده

*

code