عضویت ورود

۷ راه برای ایجاد ایده های محتوای وبلاگ با استفاده از تجزیه و تحلیل وب - حاوی وب

۷ راه برای ایجاد ایده های محتوای وبلاگ با استفاده از تجزیه و تحلیل وب

 

 ۷ راه برای ایجاد ایده های محتوای وبلاگ با استفاده از تجزیه و تحلیل وب

ذهن نویسنده ها هم قفل میشه. باور کنین. منم اینجوری شدم. ارائه عنوان پست وبلاگ کار سختیه. بعد از سالها وبلاگ نویسی، خیلی راحت احساس می کنیم هرچیزی که باید ذکر می شد را نوشته ایم. خوب نمی شد اگه خواننده های ما بهمون می گفتن چه مطالبی رو مدنظر دارن؟ درواقع به ما اطلاع میدن.

 علم تجزیه و تحلیل وب معمولاً شامل مراجعه به منابع برای اندازه گیری کیفیت و فهم و درک رفتار کاربر است و همچنین یک منبع عالی برای ارزیابی احتیاجات کاربر از جمله محتوایی که از نظر کاربر با ارزش و مطلوب است. در واقع کاربر ها با هر بار دیدن سایت به ما اطلاع میدن که چه مطالب را می خواهند. فقط باید صبر کنیم و به صحبت هایشان گوش دهیم.

 

از این طریق ها که در ادامه توضیح داده می شود می توانید به این نتیجه برسید که بر اساس تجزیه و تحلیل وب چه عناوین محتوایی مدنظر خواننده های سایت هست.

 

۱- دسته بندی های وبلاگ و برچسب ها

طرح کلی یک فرآیند جستجوی موثر وب سایت به منظور یافتن اطلاعات مورد نظر نه تنها قابلیت استفاده را بهبود می بخشد بلکه تجزیه و تحلیل محتوا را نیز تحت پشتیبانی قرار می دهد. با استفاده از فرآیند جستجوی عنوان محور می توانید درباره محتواهایی که در میان بقیه رایج تر هستند بینش پیدا کنید و میتوانید انتخاب کنید که بر روی کدام موضوعات یا مسائل برای پست های جدید وبلاگ مانور بیشتری بدهید.

 

یکی از ویژگی های معمول وبلاگ ایجاد لیست ارتباط با دسته بندی های پست های وبلاگ و برچسب های مربوط به مطالب پست می باشد. وقتی کاربرها این صفحات دسته بندی ها را بررسی و جستجو می کنند، ما را از عناوین مورد علاقه خود با خبر می کنند. (و اون دسته از لینک هایی که نادیده می گیرند هم به ما نشان می دهد که به چه موضوعاتی توجه کمتری دارند)

 

در علم تجزیه و تحلیل گوگل و یا ابزار های دیگر تجزیه و تحلیل، تعداد بازدیدها از صفحه را برای صفحاتی که مربوط به دسته بندی های شما نیز هستند را مورد بررسی قرار دهید.

 

 

همزمان با دسته بندی ها، برچسب های وبلاگ ها را نیز از لحاظ رواج یا مقبول عامه بودن بررسی کنید. در حالیکه صفحات دسته بندی ایده فراتری از علایق کاربر به شما می دهد، صفحات برچسب بینشی از موارد جزئی تر مورد نظر کاربر را ارائه می دهد.

معیارهای صفحات دسته بندی و برچسب، کلی هستند و نباید تنها ارزش اسمی آنها را در نظر گرفت. در عوض برای جستجوهای خود از آن استفاده کنید.  استراتژی می تواند از اهمیت بسیار کمی برخوردار بوده و در انتهای لیست قرار گیرد که یا به دلیل جایگیری لینک در صفحه و یا به علت نامطلوب و نا مناسب بودن کلمات کلیدی می باشد. وقتی پست ها بیشتر از دسته بندیی که تحت آنها قرار می گیرند، مقبول مردم واقع می شوند، ممکن است به این دلیل باشد که از کلمه کلیدی مناسبی استفاده نکرده اید.

 

پس از بهره گیری از این روش برای تعیین عناوین مهم و با ارزش با استفاده از روش هایی که در زیر گفته شده عمیق تر کار خود را دنبال کنید. به دیدگاه و بینش خود اعتبار ببخشید. سپس م توانید با استفاده از معیار های قدیمی و سنتی تر به پاسخ سوالاتی همچون ” آیا کسانی که از این صفحه عناوین بازدید کرده اند، چیزی را که دنبالش بودند را پیدا کردند؟” برسیم.

 

نکته: پیکر بندی Permalink وبلاگ به منظور تقسیم بندی آسان. ارزیابی صفحات دسته بندی و برچسب، به ایجاد ساختار آدرس وب که پشتیبان تقسیم بندی ها است کمک شایانی می کند. شما نه تنها می توانید از طریق قرار دادن عنوان یا دسته بندی در آدرس وب سایت برای کاربر هایتان یک آدرس وب توصیفی ارائه دهید، بلکه می توانید تقسیم بندی این صفحات را برای بررسی و آنالیز راحت تر کنید.

 

 

۷ راه برای ایجاد ایده های محتوای وبلاگ با استفاده از تجزیه و تحلیل وب

 

۲-پست های وبلاگ با بیشترین کارایی

بازدید از صفحاتی با کارایی بالا دید وسیع تری به شما درباره عناوین خاص مورد نظر بر اساس هر پست وبلاگ می دهد.

 

صفحات وبلاگ را از طریق بازدید صفحه مرتب کنید. به عناوین توجه کنید شامل، دسته بندی های مرتبط، صفحات برچسب و همچنین به ترکیباتی از عناوین هم توجه کنید. احتمالا به این نتیجه خواهید رسید که پست هایی که رسانه های اجتماعی و ارتباطات را تحت پوشش قرار می دهند، بهتر و معروف تر هستند. سایت Open Site Explorer توسط SEOmoz توانسته به شما از طریق ارزیابی صفحات پرکاربرد بوسیله اختیارات موتور جستجو، لینک های وارد شونده و سهمیه رسانه های اجتماعی ( با اشتراک Pro)  کمک کند. کشف کنید که کدام عنوان رتبه بندی بهتری در قسمت نتایج جستجو ها دارند  (برای مثال آنهایی که توسط سایت های خارجی مرجع قرار گرفته اند.) و کدام دسته از پست ها و عناوین ارزش اشتراک گذاری را دارند.

 

 

۳-  جستجو (درونی و بیرونی)

وقتی کاربر از قسمت Box جستجوی سایت شما استفاده می کند در واقع می خواهد به شما اطلاع دهد که به چه عناوینی علاقه و توجه دارد.

 

جستجوی درونی سایت

با این حال اغلب بازدید کنندگان نمی دانند موضوع مورد نظر خود را با چه عبارت صحیحی جستجو کنند، بنابر این به عناوین و عبارت های جستجو نگاه سطحی نداشته باشید. عمیق تر دقت کنید. در میان ابزار های تجزیه و تحلیل خود، جستجوی درون سایتی افراد را به نمایش بگذارید که بتوانید به راحتی ارزیابی کنید که آیا نتایج جستجو با سوال مطابقت دارد یا خیر.( برای مثال، آیا کاربر چیزی که به دنبالش بود را پیدا کرده؟) این را می توان به طور خاص از طریق ۲ حالت سنجید آن هم این است که آیا بازدید کننده بر روی نتایج جستجویی که به او ارائه شده کلیک کرده و از آنها استفاده کرده و یا سایت شما را ترک کرده و دست از جستجو برداشته است. که در مورد جستجوی عادی خارجی از طریق Google یا دیگر موتور های جستجو هم صدق می کند.

 

بهترین عناوین (کلمات کلیدی) که برو بیا را به سایت شما زیاد می کند چیست؟ این رویکرد بر روی خواننده های آتی تمرکز کرده است. عبارت های جستجو را در معرض دید قرار دهید تا نشان دهند که چه عناوینی خواننده های جدید را به خود جذب می کنند.  فرصت های شما برای افزایش خوانندگی سایت از طریق محتوای جدید و مرتبط در کدام قسمت قرار دارد؟

برای این بخش کمتر بر روی عبارات دقیق جستجو تمرکز کنید و بیشتر به عناوینی که مرتبط با آنها هستند بپردازید. افراد به دنبال چه عناوینی هستند؟

 

۴- ترافیک ارجاعی را  از طریق عناوین ارزیابی کنید

طبق تجربه من، این برو بیاها متریک هستند که اغلب اوقات نادیده گرفته می شوند. با این حال بینش ارزشمند و دوگانه ای را از طریق آشکار سازی جزئیات ایجاد می کنند درباره اینکه خواننده های مطالب شما چه افرادی هستند و به چه مطالبی اهمیت بیشتری می دهند.

 

چه کسی رفت و آمد ها را به سایت شما ارجاع می دهد؟ به سایت های ارجاعی رایج دقت کنید. (Facebook,Twitter و غیره) و به منابعی دقت کنید که جدید یا متفاوت هستند. آنها چه هستند؟ کارشان چیست؟ چه عناوینی را پوشش می دهند؟ به دنبال بزرگترین ها باشید. عمیق تر جستجو کنید تا سایت هایی را بیابید که اغلب به شما مراجعه نمی کنند ولی درباره محتوای شما علاقه نشان می دهند.

 

ارجاع دهندگان به کدامین عناوین وبلاگ لینک هستند؟ وقتی دانستید خوانندگان مراجعه کننده شما چه کسانی هستند وقت آن رسیده که بدانید به دنبال چه محتوایی هستند. از طریق page view بهترین پست های وبلاگ را به نمایش بگذارید تا مراجعه کنندگان مطالب مورد علاقه خود را پیدا کنند و ارجاع دهندگان جدید به چه چیزهایی لینک هستند؟ و از آن مهمتر افراد مختلف بر روی چه لینک های ارجاعی بیشتر کلیک می کنند؟

 

 

۷ راه برای ایجاد ایده های محتوای وبلاگ با استفاده از تجزیه و تحلیل وب

 

۵- ترافیک خروجی

به دنبال لینک های خروجی باشید. به منظور اینکه بدانید چه نوع منابع خارجی و عناوین مرتبط با آن خواننده های شما را جذب می کنند. به طور پیش فرض، اکثر برنامه های تجزیه و تحلیل مثل Google Analytics لینک های خروجی را پیگیری نمی کنند اما آنها را می توانید به صورت دستی علامت گذاری کرده و از پلاگین های دیگر استفاده کنید. (مثل کاری که Google Analytics برای وردپرس انجام می دهد. به صورت خودکار لینک های خروجی را علامت گذاری می کند تا شما بتوانید آنها را پیگیری کنید.)

 

۶-میزان اظهار نظر

تعهد کاربر محک مهمی برای تعیین کیفیت محتوا و یکی از موثرترین راه ها برای تعیین میزان مطابقت با محتوای وبلاگ، میزان اظهار نظرها یا کامنت ها است. بررسی کنید که چند درصد از خواننده ها درباره پست های وبلاگ در سایت شما کامنت گذاشته اند؟ ولی در همین مرحله توقف نکنید. به میزان اظهار نظر ها از طریق عناوین دقت کنید. کدام عناوین با خواننده ارتباط بیشتری برقرار کرده است؟

همراه با برخی از روش ها که در بالا درباره ارزیابی پست های محبوب ذکر شد، میزان کامنت بر اساس عناوین هم می تواند به شما کمک کند که بدانید خواننده ها به کدامین موضوعات علاقه بیشتری نشان می دهند.

 

۷- میزان اشتراک گذاری

در حالی که میزان کامنت ها را برررسی می کنید، دقت داشته باشید که چه درصدی از خواننده ها مطالب وب سایت شما را از طریق Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Email و دیگر پلت فرم های اجتماعی به اشتراک می گذارند. چه نوع برچسب ها و دسته بندی هایی را بیشتربه اشتراک می گذارند؟

میزان اشتراک گذاری می تواند گنجایش عناوین شما مورد بحث و بررسی قرار دهد. برای مثال، تعداد زیادی اشتراک گذاری مجدد در Twitter به موضوع و عناوین وبلگ شما ارزش کیفی می دهد.

 

یافتن انگیزه:

 وقتی در حال نوشتن پست های وبلاگ هستید یافتن انگیزه کار دشواریست. با تعجب به این موضوع فکر می کنید که چه محتوای جدیدی می تواند خواننده را جذب، مطلع، درگیر و حفظ کند. خوشبختانه اکثر این ایده ها یا بینش ها درست در جلوی چشمان شما قرار دارند.

در حالی که تجزیه و تحلیل وب روش بدون شکستی نیست برای ارزیابی نیاز ها و خواسته های کاربرها یک نقطه شروع بسیار خوب است. برای یادگیری بیشتر می توانید به دنبال آنالیز رسمی و غیر رسمی مثل نظر سنجی کاربران یا بازخورد های جمع آوری شده از طریق کانال های ارتباطی خود بروید.

با داشتن دید وسیع تر نسبت به علایق خواننده های خود، می توانید از عناوین با ارزش لیست تهیه کنید و از آن مهمتر، می توانید با بلاک شدن ذهن نویسنده هم خداحافظی کنید و اطمینان داشته باشید که برای شما اتفاق نخواهد افتاد.

از چه بینش های تحلیلی برای ارزیابی و بررسی محتوای وبلاگ استفاده کرده اید؟ از چه روش های کمی (یا کیفی) برای ایجاد ایده های برتر استفاده می کنید؟

 

 

 

 

 

 

  • چارچوب بازاریابی محتوا: مخاطب خاص چارچوب بازاریابی محتوا: مخاطب خاص یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵
  • چگونه یک وبلاگ‌نویس خوب باشیم چگونه یک وبلاگ‌نویس خوب باشیم جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵
  • بازاریابی محتوا کلید رشد برند شخصی شما است یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵
  • قوانین اصلی سئو که گوگل از آن‌ها غفلت نمی‌کند قوانین اصلی سئو که گوگل از آن‌ها غفلت نمی‌کند یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
  • چگونه پادکست بسازیم چگونه پادکست بسازیم سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵
  • ایجاد تیم بازاریابی و پلن گردش کار(Workflow) ایجاد تیم بازاریابی و پلن گردش کار(Workflow) یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده