عضویت ورود
مرصاد نظیری آستانه

چگونه پادکست بسازیم

نویسنده مرصاد نظیری آستانه

چگونه پادکست بسازیم

چگونه پادکست بسازیم

 

 

ایجاد، ارتقا و انتشار پادکست ، با هدف بدست آوردن مخاطب آنلاین از بین میلیون­ ها نفر، نسبتا آسان است. ضبط صدا هر روز محبوب­ تر می­شود از آنجایی که بسیاری از وبلاگ­ نویسان به سمت رادیو اینترنتی رو آورده ­اند تا موسیقی/ پیام خود را به دیگران انتقال دهند. شما می­توانید با صرف تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه پادکست خود را داشته باشید! تنها چیزی که نیاز دارید، برخی از تجهیزات ضبط، دسترسی به اینترنت و موضوع جذابی برای صحبت کردن در مورد آن است.

 

 

ساخت پادکست در چهار مرحله:

قبل از ضبط کردن

ساخت پادکست 

بروزرسانی پادکست 

کسب درآمد از پادکست 

 

 

مرحله اول    

 قبل از ضبط

 

۱- زمینه پادکست خود را تعیین کنید. محتوای آن چه خواهد بود؟ بنویسید تا فراموش نکنید. با نوشتن طرح کلی و چهارچوب محتوای خود را بدست می آورید و دقیقا می دانید به دنبال چی هستید.

  • مثال­ های بیشماری از پادکست­ ها در حال حاضر وجود دارد. Podcast.com دسته بندی وسیعی  از پادکست ها را با موضوعاتی از قبیل ، خنده­ دار ،اخبار ،سلامتی ،ورزشی، موسیقی، سیاست و … فهرست می­کند. برخی نمونه­ ها از جمله Mugglecast رمان و فیلم­ های هری پاتر را  پوشش می­دهند؛ Word Nerds به ریشه­ شناسی لغات و دیگر حالات زبانی می­پردازد؛ Fantasy Football Minute ، پادکستی است که اهداف فانتزی فوتبال را دنبال می­کند.
  • در وب های فارسی زبان هم تولید پادکست ها مورد استقبال قرار گرفته است ولی هنوز جای خالی آن احساس می شود. با توجه به اهمیت و استقبال از فایل های صوتی آموزشی ، این پتانسیل بوجود آمده است تا وبسایت ها از این شیوه جذاب برای افزایش ترافیک و تاثیرگذاری بر مخاطبان خود بیش از پیش بهره ببرند.
  • به برخی پادکست­ های مشهور گوش دهید تا سبک و محتوا را حس کنید. طرح کلی بنویسید تا توقف­ های ناگهانی حین ضبط را به حداقل برسانید. اگر قرار است مصاحبه­ ای داشته باشید، حتما نسخه­ ای از آن را روی کاغذ بیاورید.

 

 

چگونه پادکست بسازیم

 

 

۲- ابزار ضبط صدا. وسایل مورد نیاز عبارتند از : میکروفون ، کامپیوتر یا لپ تاپ ، بلندگو و برنامه ضبط و ویرایش صدا.

  •  اگر می­خواهید صدای خود را حرفه ­ای ضبط کنید روی میکروفون کامپیوتر خود حساب نکنید. شما نیاز به میکروفون ضد نویز دارید تا شنوندگان با صدای تهویه هوا در گوشه اتاق تمرکز خود را از دست ندهند. برای ضبط صدا در حد توانایی شما، میکروفون نوع دینامیک مناسب است. این میکروفون ها قادرند با دقت بیشتری فرکانس های صدا را برداشت کنند، که در مدل های جدید، عموما از درگاه USB هم پشتیبانی می کنند.
  • ضبط­ کننده صدای شما قرار است قابل حمل باشد یا در خانه این کار را انجام می­ دهید؟ ممکن است بخواهید با گوشی هوشمند یا تبلت (اندروید یا iOS) خود ضبط کنید. اما برای شروع شما نیاز به میکروفون و نرم ­افزار ضبط دارید. شما ابزاری مثل میکسر یا آمپلی فایر را وقتی نیاز دارید که ورودی­ های متعدد و یا چندین میکروفون داشته باشید.

 

۳- نرم­ افزار خود را انتخاب کنید. اگر Mac دارید، می­توانید با Garageband ضبط کنید (در همه نسخه­ ها به عنوان بخشی از سیستم iLife رایگان ارائه شده است).

  • در سیستم عامل ویندوز بسته­ های نرم­ افزاری رایگان مانند Audacity و نرم­افزار Adobe Audition وجود دارند. همچنین نرم افزار Radio Avagah.
  • نرم افزار صوتی صنعتی که ماهرانه خود را تولیدکننده ipodcast – Industrial Audio Software نامیده است،  از کل فرایند ضبط کردن تا بارگذاری محصول نهایی را با پردازشگر built-in FTP به خوبی به سرانجام می رساند. اگرچه، نکته مثبت رایگان بودن آن است.
  •  Audacity  یادگیری ساده ای دارد و نسخه­­ های ویندوز، Mac، و لینوکس آن موجود است که ویژگی­ها و قالب­های کاربردی زیادی دارد. 
  • اگر اینها بیش از نیاز شما هستند، Sound Recorder در ویندوز  هرآنچه نیاز دارید انجام می­ دهد اما فقط به فرمت .wav ذخیره می­کند؛ باید فرمت نهایی را به .mp3 تبدیل کنید. کانورتور های بسیاری هستند که اینکار را برای شما انجام می­دهد.

 

بهترین پیشنهاد در نرم افزار های معرفی شده  Adobe Audition است که شما را برای ساخت پادکست از تمام جهات بی نیاز می کند.

 

همچنین بخوانید  دوره وبلاگ‌نویسی برای کسب‌و‌کار خود (Blogging for Your Business)+ ویدئویی

 

چگونه پادکست بسازیم

 

 

 

مرحله دوم           

ساخت پادکست 

 

۱- محتوای خود را آماده کنید. شما ممکن است بخواهید دست­نوشته­ هایی کنار هم قرار دهید که در شروع نمایش و در زمان گذار از یک داستان به داستان دیگر بگویید. محتوای خود را به ترتیبی بچینید که تا پایین فهرست بتوانید دنبال کنید.

  • هرچه هست، اطمینان حاصل کنید از آن لذت می ­برید. ممکن است با این قطعه پولدار نشوید اما قطعا تاثیرات زیادی در حرفه خود ایجاد خواهید کرد. زمان خود را برای بحث و ارتقای چیزی صرف کنید که واقعا به آن اهمیت می­دهید؛ پاداش شما انتقال دانش/طنز/موسیقی به دیگران است.

 

۲- برای پادکست خود صدا ضبط کنید. این احتمالا بزرگترین قدم است، بدون صدا، پادکست شما هنوز وجود ندارد. با سرعت ثابت صحبت کنید و به موضوعات خود علاقه زیادی نشان دهید. دست­نوشته­ ها را بخوانید و تشکر از افراد مشارکت ­کننده در پادکست را فراموش نکنید.

  • می­توانید بهترین پادکست را داشته باشید اما گاهی اشتباه فنی در اجرا پیش می­ آید، که همه کار  شما را خراب می­کند. قبل از شروع جلسه واقعی ضبط، چند نمونه تست نرم ­افزار انجام دهید، با کنترل­ های صدا کار کنید، و مطمئن شوید همه چیز عملکرد درستی دارد.

 

۳- فایل صوتی را در صفحه اصلی کامپیوتر ذخیره کنید. مطمئن شوید  فرمت mp3 است، سرعت کم ۱۲۸ kbps  احتمالا برای پادکست کلامی شما کافی است، اما پادکست­ های با موسیقی سرعت ۲۵۶ kbps یا بهتر نیاز دارند.

( kbps مخفف kilo bit per second است. به معنی حجم اطلاعات جابجا شده در هر ثانیه برحسب کیلوبیت )

 

  • از کاراکترهای خاص در نام فایل استفاده نکنید (مانند # % ؟). در ویرایش­گر صدا آن را باز کنید و سروصدای پس ­زمینه یا بازه ­های بلند سکوت را ویرایش کنید. موسیقی ابتدا/انتهای موردعلاقه خود را اضافه کنید.
  •  البته، شما می­توانید ابتدا به صورت WAV ذخیره کنید، که اگر مشکلی پیش آمد ذخیره اصلی از کار  را داشته باشید.

 

۴- تگ کنید، به فایل صوتی اطلاعات مشخصه (شخص، آلبوم،…) بدهید و به آن شکل حرفه ای دهید.  تصاویری بدون حق کپی رایت و رایگان آنلاین پیدا کنید یا از دوستی بخواهید درست کند.

  • در مورد نام فایل صوتی، حاوی نام پادکست و وضوح تاریخ قطعه دقت کنید. ممکن است بخواهید تگ­های ID3 فایل mp3 ویرایش کنید تا افراد بتوانند پیدا کنند و پادکست­ های شما را لیست کنند.

 

۵- فید خبرخوان برای پادکست خود بسازید. این فید باید همه استانداردهای صنعت را برای نسخه فید ۲٫۰ با پیوست­ ها رعایت کند. سعی کنید از راه­ حل کامل و خدمتی مانند ibsyn, Cast mate  یا  Podomatic استفاده کنید. برای پادکست­ های طولانی­ تر، هزینه کمی باید بپردازید.

  • آسان­ترین راه استفاده از وبلاگ های شخصی است. اگر وبلاگ شخصی ندارید به سایت­ های خدمت بلاگ­نویسی مانند Blogfa.com, blog.ir رجوع کنید و وبلاگی با عنوان پادکست خود بسازید.
  •  اگر فضای سایت (هاست) شما پهنای باند محدودی برای استفاده دارد، ممکن است متحمل هزینه مازاد شوید اگر پادکست شما خیلی محبوب شود .
  • یک فید مانند یک “حامل” فایل mp3 عمل می­کند که به برنامه­ های جمع­ کننده فید می­گوید از کجا قطعه­ های جدید را بگیرند. این می­تواند به صورت دستی با کدنویسی XML انجام شود. شبیه HTML است. شما می­توانید فایل RSS دیگری را کپی کنید و از قالب آن برای اصلاحات ضروری استفاده کنید.
  • بهترین راه استفاده از سایت های ارائه خدمات پادکست می باشد که به راحتی با جستجو در گوگل می توانید آنها را بیابید مانند :  ناملیک تهران پادکستشنوتو

 

مرحله سوم             

همچنین بخوانید  داستان‌سرایی برند بر اساس داده: ۶ مرحله تا یک داستان معتبر

بارگذاری پادکست 

 

دسته بندی (در خبرخوان) پادکست خود را روی اینترنت قرار دهید. به سایت میزبان پادکست رجوع کنید و دسته بندی پادکست خود را پیدا کنید.

  • مطلبی در وبلاگ/سایت خود بنویسید — عنوان آن باید عنوان قطعه پادکست شما باشد و محتوا باید با “نمایش متون” یا “شرح” تمام شود. در آن کمی در مورد آنچه در پادکست می­گویید بنویسید. در پایان مطلب، لینک مستقیمی از فایل صوتی خود بگذارید.

 

 

 

چگونه پادکست بسازیم

 

مرحله چهارم     

کسب درآمد از پادکست

 

۱- پادکست را بفروشید. شما می­توانید فروشگاه وب برای پرداخت اعضا به ازای هر قطعه تنظیم کنید. اگرچه، پادکست پرداخت-به ازای-هر شنیدن با هزاران پادکست رایگان رقابت می­کند. محتوا باید افراد بسیاری را متقاعد کند که مبلغی بپردازند در نتیجه سود خیلی کمی از پادکست­ ها با این روش حاصل می­شود.

 

۲- تبلیغات بفروشید. اگر بیش از حد روند تجاری در پادکست خود لحاظ کنید، شنوندگان به راحتی می­توانند تبلیغات را حین شنیدن با کامپیوتر یا دستگاه mp3 رد کنند. گزینه دیگر حمایت­ کننده مالی یا حتی جداکردن بخش­ های پادکست شما است. ممکن است لازم باشد عنوان پادکست را متناسب درخواست حمایت­ کننده خود تغییر دهید.

  •  مطمئن شوید با پیام بازرگانی پشت سرهم شنونده را بمباران نمی­ کنید. اگر پادکست شما نسبتا کوتاه باشد، شنونده نمی­خواهد سه پیام بازرگانی در این چارچوب زمانی کوتاه بشنود. خصوصا در ابتدای پادکست.

 

۳- وارد دنیای تبلیغات وب شوید. این نیاز به تلاش مازاد دارد زیرا زمانی که کسی در پادکستی عضو می­شود، مستقیما در خبرخوان او دانلود می­شود. آنها ممکن است هرگز دوباره وارد سایت نشوند. راه­ حل، اتصال پادکست به وبلاگ یا سایت و ذکر آن مکررا در حین پخش است. این منجر به ترافیک با کلیک بر سایت می­شود و امید است هزینه تبلیغاتی ایجاد کند.

  • به تبلیغات بنر و جانبی صفحه فکر کنید. اثر بیشتری دارد زیرا بلندتر است و نمی­تواند با پایین و بالا کردن صفحه حذف شود. در نتیجه، نرخ کلیک بالاتری خواهد داشت.

 


برای مطالعه کامل آموزش ساخت پادکست، در قالب هفت درس، از اینجا شروع کنید .


 

 

  • چگونه شبکه های اجتماعی را در روند بازاریابی محتوا وارد کنیم چگونه شبکه های اجتماعی را در روند بازاریابی محتوا وارد کنیم پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • بازاریابی محتوا چگونه در برنامه‌ بازاریابی شما جا می‌افتد؟ + اینفوگرافیک بازاریابی محتوا چگونه در برنامه‌ بازاریابی شما جا می‌افتد؟ + اینفوگرافیک پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • چگونه یک محتوای خوب بنویسیم؟ چگونه یک محتوای خوب بنویسیم؟ شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶
  • ۵ شیوه ی سریع برای طولانی کردن عمر محتوای تان ۵ شیوه ی سریع برای طولانی کردن عمر محتوای تان چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • ۸ پیشنهاد برای یک تجارت آنلاین موفق ۸ پیشنهاد برای یک تجارت آنلاین موفق چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶
  • چگونه بازاریابی مقاله انجام دهیم چگونه بازاریابی مقاله انجام دهیم چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده

*

code