عضویت ورود

هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد + اینفوگرافیک - حاوی وب

هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد + اینفوگرافیک

بازاریابی ربایشی چیست؟

هنگامی که بازاریابی ربایشی تازه بر سر زبان‌ها افتاده بود، پیش خوم فکر می‌کردم چیزی در مایه‌های بازاریابی محتوا باشد اما اشتباه می‌کردم.

طبق نظر  دیوید میرمن اسکات در کتاب «بازاریابی ربایشی»، بازاریابی ربایشی در مورد حضور آنلاین از طریق موتورهای جست‌وجو و سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، یوتیوب، توئیتر و… است.

دیوید میرمن اسکات درست می‌گفت:

بازاریابی ربایشی بخش بسیار مهمی از قواعد جدید بازاریابی است. تولید محتوایی قانع‌کننده و ارزشمند و توزیع آن از طریق کانال‌های متنوع اینترنتی، در کنار حضور فعال در فضای مجازی، امروزه برای هر شرکتی لازم و ضروری است.

این جدول می‌گوید اگر فقط بر بازاریابی ربایشی تمرکز کنید، دیگر به‌عنوان بازاریابی حرفه‌ای شناخته نخواهید شد.

 

هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد + اینفوگرافیک

 

 چرا به ذهنیت بازاریابی محتوا نیاز دارید؟

بازاریابی محتوا شامل اقداماتی در جهت ایجاد محتوای مربوط و قانع‌کننده در طولانی‌مدت برای خریداران موردنظر است که بر تمامی مراحل خرید تمرکز می‌‌کند؛ از شناخته‌شدن نام برند گرفته تا تبلیغ آن. بازاریابی محتوا برعکس بازاریابی ربایشی، قدمتی بسیار طولانی دارد. بسیاری نقطه‌ی شروع آن را هم‌زمان با انتشار مجله‌ «شخم‌زنی» جان دیره در سال ۱۸۹۵ می‌دانند (هرچند اگر به من باشد، می‌گویم مردم غارنشین هم با داستان‌هایی که روی دیواره‌های غار می‌کشیدند، می‌خواستند محصولات خود را بفروشند) برای اطلاعات بیشتر اینفوگرافیک زیر را ببینید:

 

 هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد + اینفوگرافیک

 

در اینکه بازاریابی ربایشی (که کاملا در مقابل بازاریابی تدافعی قرار می‌گیرد) و مشتری پیدا کردن آن در فضای مجازی خیلی مهم است، شکی نیست. اما بگویید ببینم وقتی شما را در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیدا کردند، چه داستانی می‌خواهید سر هم کنید؟ اگر بازاریابی محتوا را زمین فوتبال در نظر بگیرید، بازاریابی ربایشی شما را تا پشت محوطه‌ی پانزده قدم می‌رساند، بسیار هم خوب، اما از این فاصله احتمال گل زدن خیلی بالا نیست.

 بعد از بازاریابی ربایشی، نوبت به آموزش سرگروهان می‌رسد. وقتی که سرگروه، آموزش لازم را دید و خودش همزمان مشتری شد، نیاز به محتوای خدمات مشتری دارید. حال اگر بخواهید بیشتر به مشتری بفروشید چه؟ بسیار خب، این داستان متفاوتی از محتواست. اگر هدف شما معطوف به ابقای مشتری و وفاداری باشد چطور؟ این هم استراتژی محتوای خاص خود را می‌طلبد. وب‌ها پر از محتوای ارزشمندی است که به شما کمک می‌کند تا به چند تایی از اهداف بازاریابی محتوای خود دست پیدا کنید، اما نه به همه‌ی آن‌ها.به یاد داشته باشید: شخص می‌تواند چنین استدلال کند که آموزش سرگروهان، خود بخشی از بازاریابی ربایشی است. حتی اگر چنین باشد، موقعیتی در حدواندازه‌ی یک کرنر نصیب شما می‌شود.

 

بازاریابی محتوا باید شامل برنامه‌ریزی استراتژیک، تولید محتوا، توزیع و استاندارهایی برای مراحل چندگانه‌ی چرخه‌ی فروش به مشتریانی با روحیات و شخصیت‌های مختلف باشد. یعنی یک استراتژی بازاریابی محتوای کامل درحالی‌که اصول بازاریابی ربایشی را نیز در برمی‌گیرد، همچنان رویکردی کلی معطوف به برآوردن اهداف بازاریابی کلی یک کسب‌و‌کار داشته باشد.

 

 چاپ؟

نکته‌ی مهم‌تر اینکه بازاریابی محتوا باید به هر دری بزند. درواقع بازاریابان محتوا باید از تمامی کانال‌های ممکن  با مشتریان ارتباط بگیرند. چاپ، حضوری و آن‌لاین (شامل تلفن همراه). مجله‌ی  «ریتز کارلتون» که در اتاق هتل‌ها می‌گذارند، دیگر نیازی به معرفی و جست‌وجو ندارد؛ همچنین مجله‌ی  «لگو کلوب» که حدود ۳۰ سال است منتشر می‌شود. مجله‌ی لگو کلوب که دیگر بازاریابی ربایشی نیست.

 

اهداف تجاری بازاریابی محتوا

 با بازاریابی محتوا، به شماری از اهداف کلی کسب‌وکار خود می‌توانید دست یابید:

 

۱. شناخته‌شدن برند یا تقویت

این اولین چیزی است که وقتی به بازاریابی محتوا می‌اندیشید، به ذهن‌تان خطور می‌کند. هدف شاید صرفا تلاشی برای یافتن راهی موثرتر از تبلیغات برای آگاهی مردم از کالا یا خدمات شما باشد. این امر استراتژی طولانی‌مدت می‌طلبد. بازاریابی محتوا بهترین وسیله برای رسیدن به این هدف است، از آنجایی که ارگانیک و واقعی است. درضمن راه بی‌نظیری برای انداختن نام برند شما بر سر زبان‌هاست. بازاریابی محتوا و بازاریابی ربایشی در این حوزه، با هم مشترک هستند.

 

۲. تغییر و تکامل اولویت‌ها

اساسی‌ترین بخش بازاریابی ربایشی، تغییر استانداردهاست. اینکه شما چگونه یک شاخص را تعریف می‌کنید، به عوامل متعددی بستگی دارد، اما از نقطه‌نظر بازاریابی محتوا، حالا دقیقا وقتش است (که در جریان مبادله‌ی محتوا) فرد را تشویق به دادن اطلاعات در مورد خودش کنید، البته منوط به اینکه قبلش از او برای بازاریابی اجازه گرفته باشید. این مرحله می‌تواند شامل ثبت‌نام برای دوره‌ی آزمایشی، یک رویداد، اشتراک برای خبرگزاری اینترنتی شما یا دستیابی به مرکز منابع‌تان شود. وقتی که از مشتری آینده‌ی خود اجازه گرفتید، حال می‌توانید از محتوا برای قراردادن وی در چرخه‌ی خرید استفاده کنید.

 

۳. تحول مشتری

در بسیاری از موارد، شما از قبل در این مورد کوهی از محتوا دارید. این مرحله به اصطلاح بازاریابان کهنه‌کار «سنگ محک فروش» نامیده می‌شود. موارد شامل مطالعات موردی می‌شود که برای مشتری آینده‌ی خود می‌فرستید تا به او نشان دهید چگونه پیشتر چنین مشکلی را حل کرده بودید ـ یا آنکه بخش رضایت‌نامه‌ی ارباب‌رجوع خود را برای او می‌فرستید. درنهایت، این محتوایی که شما به‌عنوان بازاریاب ایجاد کرده‌اید، دستتان را می‌گیرد تا به مشتری آینده‌ی خود نشان دهید کلید مشکلش در دستان شما است.

 

۴. خدمات مشتریان

این همان مرحله‌ای است که بازاریابی محتوا می‌تواند حلقه‌ی مشترکان خود را بیابد. چطور می‌توانید با استفاده از محتوا، برای مشتری ارزش بیافرینید یا او را بعد از خرید به ادامه‌ی رابطه مصمم‌تر سازید؟ قرار دادن راهنمای کاربران، فرآیند مستندسازی موفقیت‌ها و لیست سوالات متداول روی وب‌سایت حسابی جواب می‌دهد. این‌ها بهترین اقدامات در جهت سود بردن از کالا یا خدمات‌تان است. مشتریان چگونه می‌توانند بیشترین بهره را از کالا یا خدمات شما ببرند؟ چه راه‌حل‌های موفقیت‌آمیز و مبتکرانه‌ای به ذهنتان می‌رسد که از دست کالا یا خدمات شما برمی‌آید؟

 

۵. وفاداری / ابقای مشتریان

در صورتی که شما فرآیند برنامه‌ریزی‌شده‌ای برای تکامل اولویت‌ها داشته باشید تا بدین وسیله نظر مشتریان آینده را جلب کنید، همچنان نیاز به یک استراتژی دقیق برای ابقای مشتری خواهید داشت. اگر هدف نهایی شما تبدیل مشتریان به مشترکانی پرشور باشد که داستان‌های شما را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، این حوزه نیاز به توجه اساسی دارد. گزینه‌ها می‌تواند شامل خبرگزاری اینترنتی یا چاپی برای مشتری، مجله اینترنتی یا چاپی یا حتی‌المقدور برگزاری وبینار و کنفرانس باشد.

 

۶. تشویق برای خرید بیشتر مشتری

داستان بازاریابی با فشار دادن دکمه‌ی «پرداخت شد» پایان نمی‌پذیرد. اگر شما موقعیت خوبی برای استفاده از محتوا در قالب سرویس‌دهی به مشترکان دارید، بنابراین این موقعیت را هم دارید که بتوانید رابطه‌ای مداوم بر سر دیگر محصولات و خدمات خود با مشتریان داشته باشید. چرا وقتی که طرف مشتری شد، می‌خواهید در گفت‌وگو را ببندید؟ درعوض، بیشتر سر صحبت را با آن‌ها باز نکنید (البته نه طوری که روی اعصابشان بروید) تا آن‌ها را در جریان مزایای دیگر کالاها و خدمات خود قرار دهید. جریان تشویق برای خرید بیشتر و ابقای مشتری را می‌توانید با هم پیش ببرید.

 

۷. مشترکان پرشور

چنانچه بتوانید با موفقیت مشتریان را تا این مرحله بکشانید، الحق که کار مهمی کرده‌اید. محتوا، به‌خصوص محتوایی که توسط مشتریان راضی ایجاد شده باشد، یکی از قدرتمندترین ابزار برای رسیدن به هدف کسب‌وکار شما محسوب می‌شود. اینجاست که تاثیر بازاریابی محتوا را روی کسب‌و‌کار خود می‌بینید. کامپیوتر اپل یکی از بارزترین مصادیق آن به‌شمار می‌رود. از خودتان بپرسید استراتژی بازاریابی محتوای آن واقعا چیست؟ آن‌ها هیچ حضوری در شبکه‌های اجتماعی ندارند. وبلاگ هم ندارند. با این‌همه بدنه‌ی سفت و محکمی از طرفداران پرشور برای خود دست‌و‌پا کرده‌اند. همین مشتریان در طرفداری از آن‌ها سایت می‌زنند، می‌نویسند، مطلب به اشتراک می‌گذارند و در یک کلام مبلغ اپل هستند. هدف نهایی شما باید ایجاد گروهی از تبلیغ‌کنندگان باشد که بر سر نام برند شما می‌جنگند.

 

حال کدام‌یک از این اهدافی که برشمردیم، برای بازاریابی محتوای شما مناسب است؟ شاید صرفا بازاریابی ربایشی به کارتان بیاید تا سرگروه‌های بیشتری را به سمت فرآیند بازاریابی و فروش خود بکشانید. شاید دست‌اندرکار تدوین برنامه‌ای باشید تا دیگران بیشتر و بیشتر از برندتان آگاه شوند. مثلا با پایین آوردن هزینه‌ی ترافیک  وب‌سایت خود، جایگاه خود را در موتورهای جست‌وجو پررنگ‌تر کنید. شاید هم مشغول ارتقای نرخ ابقای مشتریان خود باشید. نفسی بگیرید تا ذهنتان حسابی نسبت به موضوع روشن شود.

 

با بازاریابی محتوا، دنبال تحقق چه هستید؟

 

هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد + اینفوگرافیک

و سخن آخر اینکه…

 

در کنفرانس‌‌‌ها و مقالات بسیاری مدام تاکید می‌کنند تمامی اشکال بازاریابی باید به بازاریابی ربایشی تغییر پیدا کند. حتی بازاریابی محتوا؟ شاید این حکم در مورد کسب‌وکارهای کوچک مصداق داشته باشد اما وقتی پای کسب‌وکارهای هوشمند و درحال رشد در میان است، باید بازاریابی محتوا را به تمامی شیوه‌های مبتکرانه‌ی بازاریابی خود تسری دهیم ـ حتی بازاریابی سنتی و تبلیغات. 

کاملا درست است، بازاریابی سنتی دیگر مثل سابق جواب نمی‌دهد، چون مشتریان اوضاع را تحت کنترل دارند. اگر دلشان نخواهد توجه نشان بدهند، خب نشان نمی‌دهند. امروزه این تعریف کردن داستان‌های جذاب است که خیلی‌ها را جذب خود می‌کند. با این‌همه، در بسیاری از موارد بازاریابی سنتی و تبلیغات هنوز به کار می‌آید (برند اولد اسپایس ، قدرت تبلیغات همراه با بازرایابی محتوا و حضور در شبکه‌های اجتماعی را به ما نشان می‌دهد). نکته این است که در بازاریابی، سیاه و سفیدی در کار نیست؛ همه‌چیز خاکستری است. درواقع برای هر مشکل، راه‌حل مشخصی وجود ندارد. گاهی اوقات برای رسیدن به اهداف بازاریابی باید ترکیبی از مسائل را به کار برد. بنابراین به قول معروف بهتر است تمام تخم‌مرغ‌های‌مان را در یک سبد نگذاریم.

رزرو آگهی محل کد تبلیغاتی دسته بندی نشده و ویدئو محل کد تبلیغاتی موضوع آموزش
  • چارچوب بازاریابی محتوا: فرآیند چارچوب بازاریابی محتوا: فرآیند شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
  • کتاب ۵۸ راهنمایی رسانه اجتماعی برای بازاریابی محتوا کتاب ۵۸ راهنمایی رسانه اجتماعی برای بازاریابی محتوا چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • استراتژی بازاریابی محتوای خود را پیش ببرید: آنچه باید بدانید استراتژی بازاریابی محتوای خود را پیش ببرید: آنچه باید بدانید پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • بهبود بازاریابی محتوای مهم ترین چیزی که لازم است برای بهبود بازاریابی محتوای خود بدانید شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵
  • ۵ ابزار نهایی بازاریابی محتوا ۵ ابزار نهایی بازاریابی محتوا سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵
  • 5 استارتاپ که در بازاریابی محتوا بهترین هستند ۵ استارتاپ که در بازاریابی محتوا بهترین هستند چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده