عضویت ورود

یک طرح نوشتاری موفق بریزید: مهارت‌های اساسی که تیم شما به آن‌ها نیاز دارند - حاوی وب

یک طرح نوشتاری موفق بریزید: مهارت‌های اساسی که تیم شما به آن‌ها نیاز دارند

با آنکه کسب موفقیت در بازاریابی محتوا، مجموعه‌ متنوعی از مهارت‌ها را می‌طلبد اما یک نقش اساسی وجود دارد که هر شرکتی برای شروع بازاریابی محتوا باید جای آن را پر کند: سردبیر.

بازاریابی سنتی و مهارت‌های شبکه‌ی اجتماعی قطعا به درد سازمان‌هایی می‌خورد که دنبال تغییر وضعیت بازاریابی‌شان از کمپین‌ محور به محتوا محور هستند. با این همه تیم بازاریابی به کسی احتیاج دارد که بتواند اجزای طرح تحریریه را ایجاد، مدیریت و سنجش کند ـ منظور مجموعه مهارت‌هایی است که با آنچه بازاریابان برند پیشتر آموزش دیده‌اند، بسیار تفاوت دارد.

بخش ششم اختصاص به مهارت‌های مورد نیاز برای طراحی و اجرای یک  طرح تحریریه دارد.

 

یک طرح نوشتاری موفق بریزید: مهارت‌های اساسی که تیم شما به آن‌ها نیاز دارند

 

همه‌چیز یکجا جمع شده است: سردبیر

سردبیر که می‌توان او را مدیر بازاریابی محتوا یا با هر عنوان کاری دیگری نامید، شخصی است که مسئولیت مدیریت بر تمام جنبه‌های روند کاری بازاریابی محتوا را بر عهده دارد.

 مسلما این تعریف جامع و مانعی از وظایف شغلی سردبیر نیست. بنابراین در ادامه عناصر کلیدی وظایف یک سردبیر به همراه تیمش طی برنامه‌ریزی و تحقق طرح تحریریه‌ی برای شرکت شما را خواهیم آورد؛

 

ایده و اولویت در محتوا

اگر در زمینه‌ی بازاریابی محتوا تازه‌کار هستید، ایده‌ی خوب پیدا کردن برای محتوا سخت به نظر می‌رسد. بااین حال کمی که جلوتر بروید، می‌بینید ایده‌ها از سروکول هم بالا می‌روند. در چنین وضعی، یکی از مهارت‌های کلیدی که باید در چنته داشته باشید، سازماندهی و اویت‌گذاری بین تمام ایده‌های بازاریابی محتوایی است که تیم شما تولید می‌کند.

 

طبقه بندی محتوا

سردبیر باید دسته‌ای از حوزه‌های موضوعات کلیدی که محتوای شما قرار است تحت پوشش دهد، طراحی کند. در مراحل اولیه، می‌توانید از این موضوعات برای اولویت دادن به قسمت‌های خاصی از محتوا سود جویید ـ برای مثال تصور کنید چیزی که شما برای طرح تحریریه انتخاب کرده بودید، در آن حوزه‌ی کلیدی از قلم افتاده باشد.

آنگاه بهتر است آن را به خاطر محتوایی با ارزش استراتژیک سریع‌تر، فعلا در ذهن خود نگاه دارید. گیریم هنوز با اینکه قرار است چطور از این طبقه‌بندی استفاده کنید، طرحی در ذهن ندارید. با این حال دست آخر این طبقه‌بندی کلیدی برای سازماندهی به محتوای شما خواهد بود و در عین حال به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی به‌دردبخور است و چه چیزی نیست.

 

توانایی برای یافتن و مدیریت نویسندگان

سردبیر باید بداند از کجا نویسندگانی مناسب را برای پروژه‌های محتوا پیدا کند و باید بتواند آن‌ها را در راستای روند تحریری و نشری شما هدایت کند. 

 

روند محتوا و زمان‌بندی

بخش اعظمی از کار سردبیری، سرپا نگه داشتن پروژه‌ها و پیش بردن همه‌چیز در مسیر، از ایده تا نشر و بعد از آن است. طرح تحریریه شما باید تمام مراحل را در این روند ترسیم کند؛ مثل اینکه چه کسی نیاز دارد تا فلان پست را ببیند ـ و مسئولیت ایشان در قبال پیشبرد آن تا مرحله‌ی بعدی در چرخه‌ی تولید چیست. 

 

فهم بنیادی از سئو و ارتقای شبکه‌ی اجتماعی

با آنکه سئو تنها بخش کوچکی از بازاریابی محتوا به‌شمار می‌آید، مهم است که سردبیر شما مطالب پایه را به‌خوبی فهمیده باشد تا هر محتوایی که منتشر می‌شود، در جهت اهداف خاص بازاریابی ارتقا پیدا کند.

 

توانمندی‌های ویرایشی

حتی اگر چندین ویراستار در تیم محتوای خود داشته باشید (منظور کسانی هستند که بر ویرایش هر قسمت از نظر معنایی، دقت واقعی، سبک، فرم، گرامر و غیره تمرکز می‌کنند)، باز هم مسئولیت حفظ کیفیت محتوایی که قرار است منتشر بشود، بر عهده‌ی سردبیر است. علاوه بر ویرایش محتوا از لحاظ منطقی، روانی و ساختار، تضمین اینکه محتوا در راستای داستان برند فراگیر سخن می‌گوید هم جزو وظایف است.

 

تغییر کاربری محتوا

بخشی از کار سردبیر شامل حفظ کارآمدی تولید محتوا تا حدی ممکن می‌شود (البته با تمرکز بر کیفیت). به جای تولید ناگهانی محتوا (برپایه‌ی نیاز)، بهتر آن است که طرحی از پیش داشته باشید تا بدانید چگونه نحوه‌ی استفاده از دارایی‌های کلیدی خود را برای توسعه‌ی ارزش و دستیابی تغییر دهید.

 

اندازه‌گیری

نکته‌ی آخر و البته مهم اینکه یک سردبیر باید بتواند تشخیص دهد چه چیزی جواب می‌دهد و چه چیزی نه. (طبقه‌بندی محتوا را که یادتان هست؟ اگر از اول آن را در برنامه‌ی خود داشته باشید، آنگاه قادر خواهید بود بگویید که چه موضوعاتی سروصدا به پا کرده و چه موضوعاتی خیر). البته هر طرحی که  اجرایی می‌شود، نیاز به تنظیم مداومی دارد (بسته به اینکه مخاطب شما چگونه به آنچه منتشر کرده‌اید، پاسخ می‌دهد).

 

مهارت‌های «نرم»

با آنکه تعاریف بالا می‌تواند نقش یک چک‌لیست را برای کمک به فهم شما از وظایف و مسئولیت‌های یک سردبیر ایفا کند،  «مهارت‌های نرمی» وجود دارد که واقعا می‌تواند به طرح بازاریابی محتوای شما کمک کند تا چرخ بازاریابی تان را بچرخاند. درحالی که یافتن فرد مناسبی برای پذیرفتن این مسئولیت بسیار مهم است ـ ونیازهای هرسازمانی با هم فرق دارد ـ در ادامه پیشنهاد می‌کنم به این چند ویژگی نگاهی بیندازید؛

 

کسی که عاشق آموختن باشد: بازاریابی محتوا حوزه‌ای است که دائم در حال تغییر و تحول است. بنابراین برای آنکه بتوانید پابه‌پای آن پیش بروید، نیاز به یافتن کسی دارید که مدام در حال مطالعه، یادگیری و به‌کار‌بستن مهارت‌های جدید باشد. به یاد داشته باشید بعضی اوقات بهترین تجربه‌ی یادگیری و الهام‌بخش‌ترین لحظات وقتی اتفاق می‌افتد که تلاش می‌کنید روال معمول خود را بشکنید.

 

اشتیاق برای نوآوری/ تجربه/شکست: بهترین ایده‌ها اغلب نه پرخرج‌ترین بلکه خلاق‌ترین آن‌ها هستند. اگر می‌خواهید واقعا خلاق باشید، بعضی اوقات باید شکست را بپذیرید. حتما کسانی را دیده‌اید که می‌خواهند چیز جدیدی امتحان کنند و اولش حسابی خراب می کنند.

 

احساس راحتی هنگام کار با تکنولوژی: سیستم‌های بسیاری در بازاریابی محتوا دخیل هستند ـ ازبازاریابی ایمیل گرفته تا پلت‌فرم‌های وب، وسایل خودکار بازاریابی و الی آخر ـ هرچند نیازی نیست یک سردبیر استاد همه‌ی این‌ها باشد اما بالاخره کسی باید باشد که  از طرز کار این وسایل سردربیاورد و با وارد کردن سیستم‌های جدید در روند موجود راحت کنار بیاید.

 

توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران: بازاریابی محتوا مثل ورزش تیمی است و سردبیر هم باید با افراد متعددی ارتباط داشته باشد. یک کلام، شما به کسی نیاز دارید که شفاف و دیپلماتیک برخورد کند. این شخص همچنین باید دارای ذهن اقتصادی قوی و استراتژیک باشد. درضمن بتواند با مدیریت برنامه‌ها را توجیه کنید.

 

 یک طرح نوشتاری موفق بریزید: مهارت‌های اساسی که تیم شما به آن‌ها نیاز دارند

 

ـ به استراتژی بازاریابی محتوا از زوایای مختلفی بنگرید. وظیفه‌ی شماست که بدانید چه موضوعاتی را باید پوشش دهید، چگونه اطلاعات را سامان ببخشید و اینکه چه چیزهایی برای کارتان جواب می‌دهد.  همچنین مترصد یافتن فرصت‌هایی برای تغییر کاربری محتوا باشید تا روند کلی سازمان را کارآمدتر سازید.

 

ـ همچنین  شخصی را برای ارتقای عناوین هرکدام از پست‌ها و یکی دیگر را برای مدیریت انتشار پست ها انتخاب کنید.

 

بسیار مهم است که هر کسی در تیم  به‌خوبی با دیگران تعامل داشته باشد. انجام دادن اقداماتی خارج از وظایف تعریف شده، امر غیرمعمولی در میان نیست. همین مساله به نحو فوق‌العاده‌ای به شما کمک می‌کند تا بفهمید هرکس کدام گوشه از کار را گرفته است.

 

  توجه: تیم تحریریه‌ بر این متمرکز است که چه محتوایی ایجاد کند. از آن طرف، مدیر بازاریابی مسئول استراتژی‌های توسعه برای تمامی محتوا  است. با اینکه سردبیر حکم دست راست را برای بازاریابی دارد، پیشنهاد می‌کنم یک متخصص بازاریابی در تیم محتوای خود داشته باشید تا منحصرا بر تحقق این هدف تمرکز کند.

رزرو آگهی محل کد تبلیغاتی دسته بندی نشده و ویدئو محل کد تبلیغاتی موضوع آموزش
  • ۸ به روز رسانی که باید با فالوورهای رسانه ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید ۸ به روز رسانی که باید با فالوورهای رسانه ی اجتماعی خود به اشتراک بگذارید یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵
  • قوانین اصلی سئو که گوگل از آن‌ها غفلت نمی‌کند قوانین اصلی سئو که گوگل از آن‌ها غفلت نمی‌کند یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
  • چگونه یک وبلاگ‌نویس خوب باشیم چگونه یک وبلاگ‌نویس خوب باشیم جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵
  • ۶ گام برای دستیابی به محتوایی که به آسانی اشتراک گذاری شود یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵
  • داستان سرایی در مورد برند: ۱۰ مرحله برای آغاز بازاریابی محتوا چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵
  • چارچوب بازاریابی محتوا: مخاطب خاص چارچوب بازاریابی محتوا: مخاطب خاص یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده