عضویت ورود

برای مدت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا مترادف هم بودند اما درواقع با هم تفاوت دارند. گرچه تاحدی با هم همپوشانی دارند اما راحت‌ترین راه برای ترسیم رابطه‌‌ی بین آن‌ها این است که محتوایی لازم است تا شبکه‌‌ی اجتماعی راه بیفتد، درحالی که شبکه‌‌ی اجتماعی طی دو مرحله‌‌ی کلیدی در بازاریابی محتوا، نقش شایانی ایفا می‌کند. شنیدن نظرات مخاطب برای فهم اینکه آن‌ها به چه چیزی اهمیت می‌دهند تا بدین ترتیب بتوانید محتوایی ایجاد کنید که مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند.

خلاصه، نمی‌شود‌ ‌یکی را بدون دیگری داشت.

در این قسمت ، اصول طراحی‌‌ یک برنامه‌‌ی محتوا را برای شبکه‌های اجتماعی ترسیم می کنیم. 

شبکه‌‌ی اجتماعی موفق با روندهای استوار بازاریابی محتوا آغاز به کار می‌کند

هر سازمانی می‌تواند از شبکه‌ها‌‌ی اجتماعی استفاده کند، هیچ ضرری هم ندارد، اما قبل از آن، به این موارد نیاز دارید:

 

یک‌ مرکز محتوا: وبلاگ ‌‌یا سایت شما باید جزئی کلیدی از استراتژی بازاریابی محتوای شما باشد (همچنین استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما). چون از طریق این‌ها می‌توانید فالوئرهای خود را هدایت کنید تا رابطه‌ای عمیق‌تر با پلت‌فرم رسانه‌ای شما برقرار کنند. طبق نظر  رابرت رز مدیر ارشد بازاریابی محتوا، دیگر نباید ساختمان محتوای خود را روی زمین دیگری بنا کنید.

 

منابع کافی برای تضمین حضوری مستمر: حضور دیر‌به‌دیر (به قول معروف نصفه و نیمه) در پلت‌فرم اجتماعی بدتر از حضور نداشتن است. قبل از آنکه اقدام به زدن ‌‌یک پلت‌فرم کنید، از منابع و امکاناتی که برای آپدیت کردن مستمر محتوای خود نیاز دارید، اطمینان حاصل کنید.

 

طرح محتوا: شما باید دلیل این امر را بدانید که چرا دارید روی پلت‌فرم مورد نظر ارتباط برقرار می‌کنید و چه چیز‌‌ی را می‌خواهید آنجا ارائه کنید. 

چگونه شبکه های اجتماعی را در روند بازاریابی محتوا وارد کنیم

 

راهنمای کلیدی: اگر در زمینه‌‌ی‌‌ یکی کردن بازاریابی محتوای خود و اقدامات شبکه‌های اجتماعی، تازه‌کار هستید بهتر است آرام‌آرام شروع کنید.

 

همچنین بخوانید  بازاریابی محتوا چگونه در برنامه‌ بازاریابی شما جا می‌افتد؟ + اینفوگرافیک

عوامل کلیدی‌‌یک طرح محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

 

همان‌طور که پیشتر گفتیم، برای گرفتن بهترین نتیجه باید طرحی اختصاصی برای هر کانالی که تصمیم دارید محتوای شبکه‌‌ی اجتماعی را به واسطه‌‌ی آن توزیع کنید، داشته باشید. صرف اینکه می‌توانید چیزی را روی هر کانالی به اشتراک بگذارید که نباید چنین کرد.

برای ایجاد ‌‌یک طرح پایه‌ای شبکه‌‌ی اجتماعی، هر کانالی که باشد، به سوالات زیر پاسخ بدهید:

 

هدف از این شبکه چیست؟

 

شما برای حضور در هر کانال باید دلیل داشته باشید. «فالوئر داشتن» به خودی خود دلیل منطقی نیست، اما «فالوئر داشتن در فیس‌بوک برای شناخته شدن نام برند و مراجعه به وب‌سایت ما» چرا، خوب است. مهم‌ترین نکته این است که محتوای شما روی هر کانالی، به عنوان ابزاری جهت انتقال بازدیدکننده به مرحله‌‌ی بعدی در روند موردنظر خرید شما عمل خواهد کرد. ‌یعنی آن‌ها از فالوئرهای فیس‌بوک به سمت بازدیدکنندگان از وب‌سایت، بعد مشترکان ایمیلی، شرکت‌کنندگان کنفرانس و الی آخر پیش می‌برد.

 

فعالیت مطلوب چیست؟

 

مانند نکته‌‌ی بالا، شما باید بدانید که می‌خواهید دیگران در هر کانالی چه کاری برای شما انجام دهند؟ به اشتراک بگذارند؟ نظر دهند؟ از وب‌سایت شما دیدن کنند؟ برای چیزی ثبت‌نام کنند؟

 

مخاطبان می‌خواهند دقیقا چه نوع محتوایی را از کانال موردنظر دریافت کنند؟

 

با محتوایی که روی هر کانال توزیع می‌کنید، گزینشی برخورد کنید. به عبارت دیگر، در نظر بگیرید که کدام پیام مناسب کانال مورد نظر است و پیامی را درست کنید که فکر می‌کنید حسابی در میان مخاطبان خاص سر‌و‌صدا به راه بیندازد. به نیازهای اطلاعاتی مردم در این کانال بیندیشید و اینکه چه کمکی در این زمینه از دست‌تان برمی‌آید. اول متن می‌گذارید، تصویر‌‌یا ویدئو؟ 

 

همچنین بخوانید  ۸ اشتباه نویسندگان محتوا

لحن مناسب برای این کانال چیست؟

 

درحالی که موضوعات و قالب محتوا برای هر کانال را در نظر می‌گیرید، حتما حواستان به لحن کلی کانال نیز باشد. آیا لحنش دوستانه، شوخ طبعی، محاوره‌ای‌‌ یا تخصصی است؟

 

سرعت ایده‌آل چیست؟

 

دانستن این نکته که هر چند وقت‌‌یک بار می‌خواهید محتوایی روی کانال موردنظر منتشر کنید، بسی هوشمندانه است. هر روز/ هفته چند پست می‌خواهید بگذارید؟ بهترین زمان در روز برای این کار چه موقع است؟ تناوب عملکرد شما متفاوت خواهد بود؛ بسته به اینکه توییت می‌کنید، استاتوس فیس‌بوک می‌گذارید ‌‌یا اسلاید‌شیر جدیدی منتشر می‌کنید.  بنابراین باید وقتی برای تعیین برنامه‌‌ی زمانی بگذارید که پاسخگوی نیاز شما و مشتریان‌تان باشد.

 

راهنمای کلیدی: بگذارید اهداف‌تان در زمینه‌‌‌ی محتوای شبکه‌‌ی اجتماعی بر تصمیم‌گیری شما تاثیر بگذارند.  برای مثال، اگر هدف برنامه‌‌ی بازاریابی محتوای شما افزایش مشترکان ایمیلی باشد، آیا پخش کردن تمام پست‌های وبلاگ خود روی فیس‌بوک و توییتر کار عاقلانه ای است؟ آن وقت خوانندگان به چه دلیلی باید در برنامه‌ی ایمیلی شما عضو شوند، وقتی در شبکه‌های اجتماعی به همان اطلاعات می‌توانند دست پیدا کنند؟ به این فکر کنید که از چه راهی می‌توانید کاربرد محتوای به اشتراک‌گذاشته روی شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهید، به نحوی که هم به کار اهداف شما در راستای آن کانال بیاید و هم در جهت تحقق اهداف کلی‌تر کسب‌و‌کارتان باشد.

Haviweb

“حاوی وب” ناشر دیجیتال و برگزار کننده دوره های تخصصی دیجیتال مارکتینگ.

  • هفت راه برای تحقیق خریدار خود در زمینه بازاریابی محتوا هفت راه برای تحقیق خریدار خود در زمینه بازاریابی محتوا یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵
  • روی تاریک بازاریابی محتوا روی تاریک بازاریابی محتوا دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵
  • کتاب استراژی کاربردی بازاریابی محتوا دانلود کتاب استراتژی کاربردی بازاریابی محتوا شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
  • چارچوب بازاریابی محتوا: ارزیابی چارچوب بازاریابی محتوا: ارزیابی پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
  • چگونه ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهیم؟ روش های معجزه بخش چگونه ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهیم؟ روش های معجزه بخش شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵
  • چگونه برند خود را در اینستاگرام گسترش دهید؟ چگونه برند خود را در اینستاگرام گسترش دهید؟ یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶
هنوز دیدگاهی ثبت نشده

*

code