عضویت ورود

راهنمایی برای ایجاد محتوا، به شکلی که مخاطبان می‌پسندند - حاوی وب

راهنمایی برای ایجاد محتوا، به شکلی که مخاطبان می‌پسندند

موضوع این بخش این است که چگونه می‌توانید از بازاریابی محتوای خود نتیجه‌‌ بهتری بگیرید. در مقالات قبلی با عوامل ضروری بازاریابی محتوا آشنا شدید و شروع به پی‌ریزی استراتژی بازاریابی محتوای خود کرده‌اید. اکنون آماده‌اید تا گام بعدی را بردارید: ایجاد محتوا.

 

راهنمایی برای ایجاد محتوا، به شکلی که مخاطبان می‌پسندند

 

راه‌های مختلفی با مزایا و معایب خود برای ایجاد محتوا وجود دارد. آیا باید اول ‌‌یک وبلاگ بزنید؟ شاید هم‌‌ یک گزارش بنویسید؟ درست کردن‌ ‌یک مجموعه‌‌ی ویدئویی چطور؟ دست‌آخر چطور به این نتیجه می‌رسید که مناسب‌ترین راه برای کسب‌و‌کار و درگیر کردن مخاطبان شما کدام است؟

 

قالب‌های بازاریابی محتوا

 

با تعیین اینکه چه میزان تعهد برای ایجاد محتوای خود می‌خواهید قائل شوید، شروع کنید. آیا تیمی دارید که بتواند هفتگی ‌‌یا حتی روزانه محتوای جدیدی منتشر کند؟‌ ‌یا با برنامه‌‌ زمانی ماهانه‌ ‌یا فصلی راحت‌ترید؟ با آنکه تمام برنامه‌ها‌‌ی بازاریابی محتوا باید مستمر باشند، اما تاکتیک‌های محتوای خاصی وجود دارد که چنانچه بتوانید محتوای جدید را به طور منظم و پیگیر قرار دهید، جواب می‌دهد. بنابراین اگر شک دارید که بتوانید جدول زمانی از پیش تعیین شده‌ای را مستمر پیش ببرید، بهتر است سراغ بعضی قالب‌های محتوا مثل وبلاگ‌‌ یا خبرنامه‌‌ی ایمیلی نروید.

 

جدول پایین نشان می‌دهد که بنا به نوع محتوای خود، چگونه باید مستمر پیش بروید. این لیست قرار نیست شما را از امتحان کردن راه‌های تازه ناامید کند، برعکس هدف آن تشویق شما به پرداختن به قالب‌هایی است که نیاز به استمرار دارند. و اینکه بیشتر با تاکتیک‌هایی کار کنید که خیلی وابسته به الگوی تکراری خاصی نیستند و تازه شما را بهتر به نتیجه می‌رسانند.

 

 

استمرار مهم نیست استمرار کمک می کند اما ضروری نیست استمرار لازم است

 

رویدادهای حضوری

 

ویدئو

 

وبلاگ

بازی‌ها گزارش خبرنامه (چاپی و دیجیتالی)
ابزار محتوای مارک‌دار کتاب الکترونیک مجلات (چاپی و دیجیتالی)
پست مهمان (Guest Posting) کنفرانس‌های آنلاین پادکست
گزارشات تحقیقی وبینار  
کتاب‌ها ایفوگرافیک  
اپلیکیشن‌ها    

 

 

موضوعات بازاریابی محتوا

 

نه‌تنها نیاز دارید بفهمید کدام‌‌ یک از قالب‌ها بیشتر از همه به درد شما می‌خورد، بلکه همچنین باید تصمیم بگیرید چه موضوعاتی را در محتوای خود بگنجانید که به قالب خاصی درمی‌آید. در پست قبلی توضیح دادیم که مخاطبان شما به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند و اینکه چه چیزی به کسب‌و‌کار شما می‌خورد. ‌‌یادتان که هست؟
آیا این مسئله به حمایت از کارم و دستیابی به اهدافم کمک می‌کند؟

هرچند عاقلانه است ابتدا در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید تا دریابید که از چه نوع محتوایی (‌اعم از قالب‌ها و موضوعات) استقبال می‌کنند اما قرار نیست از همه‌‌ی جزئیات سر درآورید مگر اینکه دست به کار شوید.
با آنکه همیشه می‌خواهید محتوای خارق العاده منتشر کنید اما اگر خیلی کمال‌گرا باشید، دیگر هیچ‌چیز چاپ نمی‌کنید. حد وسط را بگیرید.

 

نکته

 

مخاطبان‌مان چه نوع محتوایی ( اعم از قالب و موضوع ) می‌خواهند؟

در بسیاری از سایت‌ها این وبلاگ است که ستون کار به شمار می‌رود اما تا جایی گسترش پیدا می‌کند که نیاز به انواع بسیاری از محتوای دیگر را اعم از  کتاب الکترونیکی، ویدئوها، محتوای شبکه‌های اجتماعی، پادکست، و غیره جهت تولید و توزیع طلب می‌کند.

در مورد موضوعات، محتوای خود را به حوزه‌های موضوعی کلیدی تقسیم کنید تا حواستان شش دانگ به این نکته جمع باشد که کدام موضوعات بیشتر از همه نزد مخاطبان محبوبیت دارد. دقت کنید روند تولید محتوا  همیشه در حال تکمیل باشد و ما را به هدف خود، ‌‌یعنی ارائه‌‌ی محتوایی که مخاطب از ما می‌خواهد و با آن ارتباط برقرار می‌کند، نزدیک‌تر سازد.

در ادامه چند مرحله را ذکر می‌کنیم که به ما در عملکرد بهتر برای ایجاد محتوا و در نهایت تحقق اهداف‌مان کمک می‌کند.

 

کنکاش در پایگاه‌های اطلاعاتی خود

 

نظرسنجی از مشتریان با ایمیل  تا دست‌مان بیاید چه چیزی می‌خواهند از ما دریافت کنند. 

 

ـ‌ به کدام‌‌یک از موضوعات  علاقه دارند؟

ـ به کدام نوع از محتوا علاقه دارند؟ (شامل پست وبلاگی، ویدئو، پادکست، محتوای شبکه های اجتماعی و … )

ـ کدام پیج ‌‌یا پست بیشترین حجم اینترنت را گرفته است؟ (در ماه؟ در فصل؟ در سال؟)

ـ کدام موضوعات در صدر آمار بازدیدشدگان قرار دارد؟

ـ مردم چه میزان از زمان خود را صرف دیدن پیج‌ها می‌کنند؟

ـ کدام‌‌یک از پست‌ها / پیج‌ها باعث شده مردم مشترک ایمیلی شوند؟ (جواب این سوال کلید ماجراست).

 

همچنین داده‌های اجتماعی برای هر پست را دنبال کنید تا ببینید کدام موضوعات در اینستاگرام، لینکدین و تلگرام به اشتراک گذاشته شده‌اند. با این‌همه، احتمالا از شنیدن این مطلب تعجب نمی‌کنید که به‌ اشتراک‌گذاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی همیشه شاخص خوبی برای دانستن اینکه چه چیز باعث تبدیل خوانندگان به مشترکان می‌شود، نیستند.

 

 

راهنمایی برای ایجاد محتوا، به شکلی که مخاطبان می‌پسندند

 

فقط به گوگل آنالیتیکز نچسبید

 

با آنکه منبع اصلی برای سردرآوردن از اوضاع است، نقطه‌داده‌های چندگانه‌ را هم در همه‌‌ی کانال‌هایی که محتوا را در آن‌ها توزیع کرده‌اید، بررسی کنید، از قبیل:

ـ تعداد شرکت‌کنندگان در وبینار؛

ـ تعداد شرکت‌کنندگان هر جلسه در دنیای کسب‌وکارتان؛

ـ‌ بازدیدها و دانلود از جلسات ما روی اسلاید‌شیر، آپارات و سایت‌های اشتراک گذاری
صحبت کردن با مردم: واضح است اگر بخواهید از طرز تفکر مردم و اولویت‌های آن‌ها آگاه شوید، هیچ راهی بهتر از هم صحبت شدن با آن‌ها نیست. بی‌شک ما بنا به نظرات ‌‌یک نفر تغییری ایجاد نمی‌کنیم اما وقتی نظر همه‌‌ی کاربران ‌‌یک‌جا جمع شود، نتایج بسیار جالبی از آن درمی‌آید.

 

حال که صحبت از نظرات کاربران شد، مشتاقیم نظر شما را هم بدانیم: برای آنکه بهتر متوجه این نکته شوید که مخاطب‌تان چه موضوعات و قالب‌هایی را می‌خواهد، چه می‌کنید؟ ‌‌یا از حاوی وب چه انتظاری دارید تا برآورده سازیم؟

 

  • ۶ گام برای دستیابی به محتوایی که به آسانی اشتراک گذاری شود یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵
  • چهارچوب تولید محتوا: گفت‌وگو چهارچوب تولید محتوا: گفت‌وگو پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
  • چگونه پادکست بسازیم چگونه پادکست بسازیم سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵
  • هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد + اینفوگرافیک پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • چک لیستی برای ارزیابی موفقیت بازاریابی محتوای خود یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵
  • ۵ آموزه ی داستان سرایی برند که می توان از داستان های فیسبوک یاد بگیریم ۵ آموزه ی داستان سرایی برند که می توان از داستان های فیسبوک یاد بگیریم یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده