عضویت ورود

چرا به یک بیانیه شرکتی محتوا نیاز دارید؟

چرا به یک بیانیه شرکتی محتوا نیاز دارید؟ 

چرا به یک بیانیه شرکتی محتوا نیاز دارید؟

 

طبق تعریف ویکی‌پدیا، بیانیه دلیلی برای وجود داشتن یک شرکت است. برای همین است که سازمان در راستای آن فعالیت می‌کند. بیانیه شرکتی خطوط هوایی Southwest همیشه مبتنی بر عمومی کردن تجربه سفر برای همگان بوده است. بیانیه شرکتی CVS ایجاد دم‌دست‌ترین داروخانه برای مصرف مشتریان بوده است. بنابراین به زبان ساده، بیانیه شرکتی باید پاسخی برای این سوال باشد: «ما برای چه هستیم؟»

 

بیانیه شرکتی بازاریابی محتوا

 

بازاریابان حرفه‌ای از کسب‌و‌کارهای کوچک گرفته تا بزرگ، آنچنان در کانال‌هایی مانند وبلاگ‌ها، فیس‌بوک یا Pinterest جا افتاده‌اند که راستش دیگر چیزی از استراتژی محتوای پنهان خود لو نمی‌دهند. بنابراین از چرایی باید قبل از  چیستی پرسید. این امر واضح است اما بسیاری از بازاریابان هیچ بیانیه شرکتی یا استراتژی پایه‌ای برای محتوایی که طراحی و تولید می‌کنند، ندارند.

 

در نظر بگیرید: چه می‌شود اگر شما پیشگام مجله تجاری در حوزه تخصصی خود باشید؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر هدف شما در قدم اول نه فروش محصولات و خدمات، بلکه تاثیرگذاری بر خوانندگان خود آن هم به واسطه اطلاعات جالبی باشد که می‌تواند زندگی و رفتار آنان را دستخوش تغییر کند؟

 

در بیانیه مجله Inc، نخستین خط در بخش «درباره ما» چنین آمده است:

 

به Inc.com خوش آمدید. همان جایی که کارآفرینان و صاحبان کسب‌و‌کار می‌توانند اطلاعات، راهنمایی‌ها، ایده‌ها و منابع سودمندی برای راه‌اندازی و توسعه کسب‌و‌کار خویش بیابند.

 

بیایید کمی این جملات را بشکافیم. بیانیه شرکتی Inc. شامل:

 

۱. مخاطبان خاص: کارآفرینان و صاحبان کسب‌و‌کار؛

۲. آنچه به مخاطبان عرضه می‌شود: اطلاعات، راهنمایی‌‌ها، ایده‌ها و منابع سودمند؛

۳. حاصل کار برای مخاطبان: رشد و توسعه کسب‌و‌کارشان.

بیانیه شرکتی Inc به طرز غیرقابل باوری ساده و فاقد هرگونه واژه ابهام‌برانگیز است 

 

نمونه‌ای از یک بیانیه شرکتی بازاریابی محتوا

 

P&G سایت HomeMadeSimple.com را نزدیک به یک دهه زده است. میلیون‌ها مصرف‌کننده ثبت‌نام کرده‌اند تا به طور منظم، راهنمایی‌هایی به‌روز در مورد کارآمد بودن در خانه دریافت کنند.

 

بیانیه سایت موردنظر بدین قرار است:

 

چه پای یک دستور پخت غذای خوشمزه در میان باشد، چه ایده‌ای الهام‌بخش برای دکوراسیون خانه یا رویکردی نوین به سر و سامان دادن اوضاع، تمام تلاش خود را می‌کنیم که به شما (مادران) کمک کنیم تا فضایی را در خانه ایجاد کنید که حقیقتاً از آن شما باشد. هرآنچه انجام می‌دهیم، معطوف به توانمند ساختن و ایده دادن به شما است تا خانه خود را هرچه بهتر و از همه مهم‌تر دوست‌داشتنی‌تر از همیشه کنید.

 

بیانیه مذکور شامل:

 

۱. مخاطبان خاص: مادران (P&G به دلایلی واضح این را مستقیماً در سایت نمی‌گوید. اما به‌هر‌حال مادران مخاطبان آن هستند)؛

۲. آنچه به مخاطبان عرضه می‌شود: دستورپخت غذا، ایده‌های الهام‌بخش، رویکردهای نوین به سروسامان دادن اوضاع؛

۳. حاصل کار برای مخاطبان: ارتقای زندگی خانگی؛

 

بنابراین برای P&G اگر داستان بیرون از این سه حوزه اتفاق بیفتد، قبول نیست.

 

بهترین اقدامات برای یک بیانیه شرکتی بازاریابی محتوا

 

به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوا نه درباره آنچه می‌فروشید بلکه درباره آنچه برایش کار می‌کنید است. نیازهای اطلاعاتی مشتریان بالفعل و بالقوه شما در اولویت هستند. گرچه باید اهداف بازاریابی مشخصی در پس بیانیه شرکتی وجود داشته باشد، اما جای مطرح شدن آن‌ها اینجا نیست. بیانیه شرکتی Inc. چیزی در مورد فروش بیشتر تبلیغات یا رویدادهای پولی نمی‌گوید. بیانیه شرکتی P&G نیز حرفی در مورد فروش بیشتر حوله مخصوص تی نمی‌گوید. اگر می‌خواهید جواب بگیرید، بیانیه شرکتی شما باید فقط راجع به نیازهای خوانندگان و فالوئرهای‌تان باشد وگرنه اصلاً جواب نمی‌دهد.

 

چند راهنمای مفید

 

آن را پست کنید: بیانیه شرکتی را جایی در سایت قرار دهید که مخاطبان شما بتوانند به‌آسانی آن را پیدا کنند.

آن را گسترش دهید: مطمئن شوید هرکه در روند بازاریابی محتوای شما نقشی دارد، حتماً بیانیه را داشت باشد. از آن‌ها بخواهید آن را پرینت بگیرند و روی دیوار نصب کنند.

با بهره‌گیری از بیانیه خود، تصمیم بگیرید چه محتوایی را می‌خواهید ایجاد کنید و چه محتوایی را نه. اغلب تصمیم‌گیری اشتباه در مورد ایجاد محتوا با رجوع به بیانیه شرکتی تصحیح می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت MissionStatements.com به‌عنوان مرجعی بسیار مفید در این زمینه رجوع کنید. موفق باشید.

 

بازاریابی محتوای خود را از خدمات تابع به همکاری استراتژیک و عاقلانه با دیگر موسسات تبدیل کنید تا شاهد موفقیت‌های بزرگ‌تری در کسب‌و‌کار باشید.

Haviweb

"حاوی وب" ناشر دیجیتال و برگزار کننده دوره های تخصصی دیجیتال مارکتینگ.

  • چگونه هزاران مخاطب در اینستاگرام جذب کنیم یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵
  • چطور از بروز چهار اشتباه در مورد شخصیت خریدار جلوگیری کنیم چطور از بروز چهار اشتباه در مورد شخصیت خریدار جلوگیری کنیم شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵
  • اصول بهینه‌سازی موتور جست‌وجو برای بازاریابی محتوای موفقیت آمیز اصول بهینه‌سازی موتور جست‌وجو برای بازاریابی محتوای موفقیت آمیز پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • هشت KPI برای ارزیابی بازاریابی محتوا هشت KPI برای ارزیابی بازاریابی محتوا یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵
  • مردم را جای شخصیت‌های بازاریابی محتوا بگذارید: در ۱۰ مرحله آسان مردم را جای شخصیت‌های بازاریابی محتوا بگذارید: در ۱۰ مرحله آسان یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵
  • چهارچوب تولید محتوا: گفت‌وگو چهارچوب تولید محتوا: گفت‌وگو پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده

*

code