عضویت ورود

بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: تفاوت در چیست؟ - حاوی وب

بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: تفاوت در چیست؟

بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: تفاوت در چیست؟

بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: تفاوت در چیست؟

 

بنابر فعالیتی که داریم، زیاد به افرادی برمی‌‌خوریم که تا به حال بازاریابی محتوا به گوش‌شان نخورده است. همین که شروع به توضیح دادن می‌کنیم، اغلب در جواب می‌گویند: آهان، پس برندها هم دارند محتوا منتشر می‌کنند؟ منظورت همان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است دیگر.

 

قبول، بازاریابی محتوا به‌شدت درگیر رسانه‌های اجتماعی است و بازاریابان از فضای مجازی برای رساندن پیام خود به گوش مخاطبان استفاده می‌کنند. گرچه حیطه‌ی فعالیت مشترک وسیعی میان این دو یعنی بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد اما آن‌ها کاملا دو حوزه‌ی جدا از هم هستند که هرکدام نقاط کانونی، اهداف و فرآیندهای خاص خود را دارند. برای از بین بردن ابهامات، بیایید نگاهی به تفاوت‌های اساسی این دو حوزه بیندازیم:

 

مرکز ثقل

 

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، مرکز ثقل، یعنی تمرکزفعالیت بازاریابی، درون خودشبکه‌های اجتماعی قرارگرفته است. هنگامیکه بازاریابان کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی راه می‌اندازند، درواقع دارند در خود اینستاگرام، توئیتر، تلگرام و غیره فعالیت می‌کنند. درواقع همین که محتوایی تولید می‌کنند، آن را در این شبکه‌ها می‌گذارند.

 

در مقایسه، مرکز ثقل برای بازاریابی محتوا، وب‌سایت همان برند است ـ حال چه این برندنشانی وب داشته باشد؛ مثل چرم مشهد یا سایت کوچکی مختص به محصولات خاص یک برند باشد مثل سایت همیار وردپرس شبکه‌های اجتماعی نقش حیاتی در موفقیت بازاریابی محتوا ایفا می‌کنند. با این همه در اینجا اینستاگرام، توئیتر و تلگرام به‌عنوان توزیع‌کننده‌ لینکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که قرار است فرد را به وبسایت برند موردنظر برساند. درواقع دیگر خود مظروف محتوای یادشده به‌حساب نمی‌آیند.

 

انواع محتوا

 

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، محتوا جوری ساخته می‌شود تا با زمینه‌ پلت‌فرم شبکه‌ی اجتماعی موردنظر جور دربیاید: پیام‌های کوتاه ۱۴۰ کاراکتری برای توئیتر، مسابقات، آزمون و بازی برای فیس‌بوک و غیره. اینجا، برندها رفتار خود را متناسب با نحوه‌ استفاده‌ی افراد از شبکه‌‌های اجتماعی شکل می‌دهند.

 

از طرف دیگر در بازایابی محتوا، این زمینه‌‌ وب‌سایت‌ها است که امکان گذاشتن محتوا در اشکالی طولانی‌تر را به بازاریابان می‌دهد. برندها می‌توانند پست وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و حتی کتاب اینترنتی منتشر کنند. حال این برندها هستند که ناشران رسانه‌ای را مطابق با خواست و نیاز خود شکل می‌دهند. 

 

اهداف

 

درحالی که هم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و هم بازاریابی محتوا می‌توانند برای اهداف و مقاصد گوناگونی به کار گرفته شوند، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی عموما بر دو هدف اصلی تمرکز می‌کند. نخست، شناخته‌شدن نام برند، با برانگیختن فضای بحث و فعالیت بر سر برند و دوم، بر ابقا و رضایت مشتری.

 

برندها می‌توانند ازکانال‌های اجتماعی به‌عنوان فضایی باز برای گفت‌وگو با مشتریان خود حول پیشنهادات و انتقادات آن‌ها استفاده کنند.

 

درمقایسه، بازاریابی وب‌سایت‌محور محتوا این امکان را دارد تا بیشتر روی تولید تقاضا تمرکز کند. از آنجایی که کیفیت محتوا می‌تواند مشتریان آینده را به وب‌سایت برند بکشاند، برندها می‌توانند با آن‌ها رابطه برقرار کرده و نظر آن‌ها را در جهت خرید یا تغییر ذائقه پیش ببرد.

 

تکامل بازاریابی آنلاین

 

اینترنت انقلابی به راه انداخت تا هر برند بتواند مستقیما با مشتریانش در ارتباط باشد، بدون آنکه نیاز به واسطه‌ای در صنعت رسانه باشد.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، اولین مرحله در این روند طبیعی به‌شمار می‌آید: دسترسی به کاربران دیگر مستقیم است (کاربران بیشتر وقت خود را با شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند) و اینکه محتوا عموما در قالب‌های کوچک‌تر درمی‌آید که همین امر روند انتشار آن را آسان‌تر می‌سازد.

 

 

بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: تفاوت در چیست؟

 

 

اما همین که برندها با نقش جدید خود به‌عنوان ناشر آشنا می‌شوند، این روند طبیعی به سمت بازاریابی محتوا می‌رود. بله، قضیه جدی‌تر می‌شود. در بازاریابی محتوا، برندها باید محتوایی بلندتر و باکیفیت‌تر تولید کنند تا مخاطب خاص سایت خود را پیدا کنند ـ آن‌ها باید یک‌ پا ناشر رسانه‌ای شوند. با این‌همه نتایجی که به دست می‌آید هم چشم‌ گیرتر است.

 

برندها به واسطه‌ی اقدامات بازاریابی محتوا می‌توانند بسیار عمیق‌تر با مشتریان خود رابطه برقرار کنند. و با کشاندن مصرف‌ کنندگان به وب‌ سایت خود، شانس بسیاری برای جذب سرگروه‌ها و قرار دادن آن‌ها در فرآیند تغییر و تحول دارند.

 

از آنجایی که همگی ما، خود از پیشگامان استراتژی نوین بازاریابی محتوا به حساب می‌آییم، ارائه تعریفی مشترک از آنچه ما و بازاریابان شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهیم، شاید ارزش چندانی نداشته باشد. بنابراین نوبت شما است: در کامنت‌ها، آزادانه نظر خود را راجع به این مسئله ابراز کنید. آیا این مقاله توانست تمایزات این دو رویکرد را نشان دهد؟ اگر نه، به نظر شما اشتباه کار در کجا بود؟

رزرو آگهی محل کد تبلیغاتی دسته بندی نشده و ویدئو محل کد تبلیغاتی موضوع آموزش
  • ۱۴ منبع الهام‌بخش برای گزینش محتوا ۱۴ منبع الهام‌بخش برای گزینش محتوا یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵
  • چگونه هزینه‌های بازاریابی محتوا را توجیه کنیم؟ چگونه هزینه‌های بازاریابی محتوا را توجیه کنیم؟ پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • طرحی ساده برای اندازه‌گیری میزان کارآمدی بازاریابی محتوا طرحی ساده برای اندازه‌گیری میزان کارآمدی بازاریابی محتوا پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • ۱۰ نکته برای تولید محتوایی که نرخ تبدیل بالایی دارد شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • ۷ راه برای ایجاد ایده های محتوای وبلاگ با استفاده از تجزیه و تحلیل وب ۷ راه برای ایجاد ایده های محتوای وبلاگ با استفاده از تجزیه و تحلیل وب سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵
  • یک چارچوب ساده برای ایجاد تیم بازاریابی رسانه های اجتماعی یک چارچوب ساده برای ایجاد تیم بازاریابی رسانه های اجتماعی سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده