عضویت ورود

بازاریابی محتوای کارآمد: پنج مرحله برای ارزیابی پیشرفت خود - حاوی وب

ok

بازاریابی محتوای کارآمد: پنج مرحله برای ارزیابی پیشرفت خود

بازاریابی محتوای کارآمد: پنج مرحله برای ارزیابی پیشرفت خود

برای بیرون آمدن از این دور تسلسل، ابتدا باید نسبت به بازاریابی محتوای خود دیدگاهی انتقادی بگیرید تا بفهمید چه چیز جواب می‌دهد و چه چیز نه، حتی اگر چنین کاری وقت شما را برای انتشار محتوای جدید بگیرد.

در بخش هشتم و آخر با هم در راهی قدم خواهیم گذاشت که به شما در فهم اینکه اقدامات محتوای شما چقدر مثمرثمر بوده، یاری می‌کند و همچنین امکان بازبینی مداوم برنامه‌ی بازاریابی محتوای خود را برای کسب موفقیت‌‌های بزرگ‌تر به‌دست می‌دهد.

 

تفاوت میان شاخص‌های کلیدی عملکرد و کارآمدی محتوا

 

در پست قبلی اطلاعات دقیقی همراه با یک الگو برای ردیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد به شما ارائه داد. این‌ها شامل سطح بالاترین معیارهای اندازه‌گیری می‌شوند که تیم مدیریتی شما به‌عنوان مهم‌ترین عوامل سنجش کارآیی برنامه‌ی بازاریابی محتوای شما برگزیده‌اند ـ عواملی نظیر تعداد مشترکین ایمیلی که جذب کرده‌اید، فرم‌های ثبت‌نامی که پر شده‌اند، افزایش فروش و غیره.

 

الف) رویکرد پنج‌مرحله‌ای

 

برای فهم میزان کارآمدی بازاریابی محتوای شما تنها یک راه وجود ندارد. اما جدول زیر یکی از رویکردهای مورد استفاده در این قضیه است. برای این منظور، باید هر محتوایی که در اسپریدشیت ایجاد کرده‌اید را جزءبه‌جزء پیگیری کنید. می‌توانید یک نسخه از این جدول را دانلود کنید و برحسب نیاز خود از آن استفاده کنید.

 

بازاریابی محتوای کارآمد: پنج مرحله برای ارزیابی پیشرفت خود

 

راهنما: برای استفاده از فرم آماده فارسی بالا به بخش دانلود مراجعه کنید

 

۱. تمام محتوای پلت‌فرم خود را وارسی کنید: با مستند کردن تمام محتوایی که روی هر پلت‌فرمی منتشر کرده‌اید، شروع کنید و آن‌ها را طبق عنوان دسته‌بندی کنید. همچنین باید تصمیم بگیرید که از چه تاریخی می‌خواهید آغاز به ردیابی محتوای خود کنید ـ تصمیم شما می‌تواند ازگذشته یا از امروز به بعد باشد. اگر تازه دست‌به‌کار شده‌اید و می‌خواهید همراه با آن، روند کار را نیز بهبود ببخشید، پس از کم شروع کنید. برای مثال، بهتر است اول کارآمدی پست‌های وبلاگی را بسنجید و بعد به سراغ دیگر پلت‌فرم‌ها بروید.

 

۲. تصمیم بگیرید به چه اطلاعات دیگری نیاز دارید تا از هر پست استخراج کنید: علاوه بر عنوان پست، درنظربگیرید چه چیزهایی دیگر ایده‌های اساسی به شما می‌دهد.

 

برای نمونه:

 

ـ آیا وبلاگی دارید که چند نویسنده داشته باشد؟ اگر چنین است،  نویسندگان هر پست را زیرنظر بگیرید.

 

ـ آیا کسی را کارمزدی استخدام کرده‌اید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، بد نیست سردربیاورید عملکرد پست‌هایی که می‌گذارند چه تفاوتی با بقیه کارکنان دارد.

 

ـ‌ آیا محتوا را در انواع مختلف فرمت‌ها، مثل پست وبلاگ، ویدئو و پادکست درست کرده‌اید؟ چنانچه می‌خواهید بدانید هر فرمت چطور کار می‌کند، ستون‌هایی را برای ذکر فرمت هر محتوا به جدول اضافه کنید.

 

ـ آیا پست‌های خود را بر اساس حوزه‌ی موضوعات کلیدی طبقه بندی کرده‌اید؟ من قویاً توصیه می‌کنم مقوله‌های کلیدی برای پست‌های خود داشته باشید و روند آن‌ها را در فرم خود تعقیب کنید. به این ترتیب، دست‌تان می‌آید که مخاطب شما به کدام دسته از موضوعات بیشتر از همه علاقه نشان می‌دهد.

 

ـ آیا در تلاش برای جدا کردن محتوای ماندگار خود از محتوای زماندار هستید ؟ اگر چنین است، ستونی اضافه کنید که طول عمر هر محتوا را ذکر می‌‌کند. آن وقت می‌توانید ببینید محتوای اساسی‌تر و پرمغزتر عملکرد بهتری دارد.

 

همان‌طور که دیدید، چیزهای بسیاری برای نظارت و ردیابی وجود دارد. حال نکته‌ی مهم این است که تصمیم بگیرید چگونه می‌خواهید از این اطلاعاتی که طی ردیابی ارزیابی عملکرد خود استخراج کرده‌اید، سود بجویید؟

 

۳. معیارهای کلیدی اندازه‌گیری برای هر پست را بیابید: با نگاهی به شاخص‌های کلیدی عملکرد خود، به نظر شما کدامیک از معیارهای اندازه‌گیری بیشتر از بقیه کارآمدی محتوای شما در جهت تحقق اهداف کسب‌و‌کار را نشان می‌دهد؟ برای نمونه، اگر یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد شما تعداد مشترکین ایمیل باشد، باید این را درآورید که چه تعداد از افراد بعد از خواندن هر پست اشتراک گرفته‌اند. به یاد داشته باشید که هرچند گردآوری اشتراک‌های شبکه‌ی اجتماعی کاری ندارد (و چیزی است که شما می‌توانید برای کمک به مدیران، استخراج کنید) اما پیشنهاد ما به شما این است که در کنار آمار شبکه‌های اجتماعی، به اطلاعات اضافی هم نگاهی بیندازید.

 

۴. کف هرکدام از معیارهای خود را حساب کنید: دانستن میانگین‌‌ها برای شما مفید است، مثلا اینکه هر پست به طور میانگین چندبار توییت می‌شود یا اینکه میانگین مشترکین ایمیلی به‌ازای هر پست چند نفر است؟ به‌راحتی می‌توانید از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید، میانگین بگیرید و سپس دربیاورید که عملکرد کدام پست‌ها بالای میانگین و کدام‌یک زیر میانگین بوده است.

خود من معیارهایی که بالای میانگین بوده‌اند را با هایلایت سبز، میانگین‌ها را با هایلایت زرد و پایین میانگین‌ها را با رنگ قرمز مشخص می‌کنم تا کمی بفهمم که هر پست در رابطه با بقیه چقدر می‌ارزد. همچنین ردیابی میانگین‌ها به طور ماهانه هم ایده‌ی جالبی است که به شما نشان می‌دهد محتوای موردنظر نسبت به ماه‌های دیگر عملکرد قوی‌تر یا ضعیف‌تری داشته است.

 

۵. اسناد ارزیابی خود را در فاصله‌‌های زمانی معین آپدیت کنید: تصمیم بگیرید که کی می‌خواهید فرم خود را آپدیت کنید. وقتی دست‌به‌کار شدید، پیشنهاد من این است که فرم خود را ماهی یک بار بروز کنید. اگر مرتب به معیارهای خود سر بزنید، آنگاه عملکرد شما ممکن است در قبال محتوای جدیدتری که هنوز حسابی جا نیفتاده است، ضعیف به‌نظر برسد. اما برای ارتقای محتوای آینده‌ی خود هم نباید اطلاعات را به حال خود رها کرده و اصلا به آن‌ها سر نزنید.

علاوه بر ردیابی عملکرد محتوا، برای سردرآوردن از اینکه چه موضوعات و فرمت‌هایی حسابی برای مخاطبان شما جواب می‌دهد،به فکر راه‌های دیگری باشید.

نکته‌ای که در مقاله قبلی مطرح کردیم، هنوز جای تکرار دارد: اندازه‌گیری امری سهل و ممتنع  است. تنها صرف اینکه بگویید اندازه‌گیری کرده‌اید، این کار را انجام ندهید. و مخصوصا وقتی که دست‌به‌کار شدید، دیگر شورش را در نیاورید و هی اندازه گیری نکنید. اگر دقیقا نمی‌دانید چه چیزهایی را باید اندازه بگیرید، این دو سوال را از خود بپرسید:

 

ـ‌ آیا این معیارها گامی در جهت تحقق اهداف کلیدی من هستند؟

ـ آیا می‌توانم بر اساس این معیارها دست به عمل بزنم (یعنی آیا آن‌ها ایده‌هایی برای بهبود برنامه‌ام در اختیارم می‌گذارند یا نه)؟

تا هنگامی که پاسخ شما به این سوالات مثبت باشد، دست‌کم همان اول کار نیازی به گردآوری داده‌ها نخواهید داشت.

 

به تیم خود در مورد عملکرد محتوا آمادگی دهید

 

 به یاد داشته باشید که هدف شما ارائه‌ ایده‌هایی در مورد عملکرد محتوا در فواصل زمانی منظم است. دوباره می‌گویم، اگر نمی‌دانید از کی شروع کنید، پیشنهاد من به شما همان ماهی یک بار است.

به جای ارائه‌ یکباره‌‌ همه‌ اطلاعات، یافته‌های دسته‌اول خود را گلچین کنید و آن‌ها را به‌عنوان چکیده‌ای از ایده‌هایی که آموخته و در فکر عملی کردن آن‌ها هستید، با بقیه در میان بگذارید.

 

برای نمونه:

 

ـ کارآمدترین محتوای این ماه چه بوده است؟

 

ـ اگر چندین نویسنده برای یک وبلاگ دارید، موفق‌ترین آن‌ها که بوده است؟

 

ـ کدام فرمت حسابی در میان مخاطبان شما سر‌و‌صدا راه انداخته است؟ اگر فرمتی مورد توجه کسی قرار نگرفته است، لازم است شیوه‌ی ارائه‌ی آن را تغییر دهید؟ مثلا آن را در کانال دیگری بگذارید؟ یا خیلی وقت و هزینه صرف آن فرمت نکنید؟

 

ـ کدام موضوعات در میان مخاطبان شما حسابی گل کرده است؟

پیشنهاد دیگر اینکه اگر در مراحل اولیه‌ی جلب‌نظر مدیران و سهام‌داران شرکت هستید، احتمال دارد بخواهید معیارهایی که مدیران می‌پسندند را مدنظر قرار دهید. اما به یاد داشته باشید که تیم مدیریتی شما باید بفهمند مهم‌ترین معیارهای اندازه‌گیری، همان دو موردی هستند که ذکر کردیم.

شیوه‌ای که ما برای ردیابی و اندازه‌گیری میزان کارآمدی محتوای موسسه‌ی خود اتخاذ کرده‌ایم، روند روبه‌رشدی است که برنامه داریم به طور مداوم اصلاحش کنیم. بااین حال، ما در مورد ارزیابی عملکرد پست‌های وبلاگ خود بسیار سیستماتیک عمل می‌کنیم. برای هر پست، پیگیر جزئیات زیر هستیم:

 

ـ نویسنده

ـ تعداد توییت‌ها

ـ‌ به‌اشتراک‌گذاری‌های لینکدین

ـ لایک‌های فیس‌بوک

ـ تبدیل مخاطبان به مشترکین ایمیلی

ـ تعداد بازدیدها از پیج

ـ فرمت (مثلا اینکه به شکل پادکست، مقاله‌ای از CCO یا پست کمکی و غیره باشد)

ـ دسته بندی/ دسته بندی موضوعی برای هر پست

 

معیار کلیدی ما برای ردیابی همان تبدیل مخاطبان به مشترکین ایمیلی است اما همچنین اطلاعاتی در مورد به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی گرد می‌آوریم، زیرا به ما کمک می‌کند تا بفهمیم کدام موضوعات بیشترین کشش را برای مخاطبان ما در کانال موردنظر ایجاد می‌کنند. در ضمن می‌خواهیم بدانیم که آیا رابطه‌ی مستقیمی میان میزان بالای به‌اشتراک‌گذاری‌ها در شبکه‌ای اجتماعی و بالا رفتن مشترکین ایمیلی ما وجود دارد یا نه. (در اکثر موارد، چنین نیست. درواقع فهمیده‌ایم که ترافیک مربوط به پست‌ها ارتباط مستقیم بیشتری با بالا رفتن مشترکین ایمیلی دارد).

 

علاوه بر فهم اینکه کدام موضوعات و فرمت‌های محتوا در حال اجرا هستند، موارد دیگری نیز با ایده‌هایی که از ردیابی گرفته‌ام، به انجام می‌رسانم:

 

ـ در نظر می‌گیرم که چگونه می‌توانم محتوای با کارآیی بالا را به دیگر فرمت‌ها، مثلا اسلایدشِیر، درآورم تا دامنه‌ی تاثیرگذاری آن را گسترش دهم.

 

ـ لیستی از محتوای ماندگار و کارآمد را تهیه و آن‌ها را به شیوه‌های دیگر سازمان‌دهی کرده‌ام. برای مثال، ما اغلب بهترین راهنمایی‌های برگرفته از پست‌ها‌ی قدیمی را جمع می‌کنیم و آن‌ها را در پست‌های آپدیت‌شده با موضوعات مشترک لحاظ می‌کنیم،  مانند موارد روبه‌رو.

 

ـ‌ مدیر بازاریابی ما، پست‌های ممتاز قدیمی را در فیس‌بوک یا توییتر به اشترک می‌گذارد.

 

ـ بسیار مایلم با نویسندگانی که هر ماه پست‌های خوبی گذاشته‌اند، معاشرت کنم تا از آن‌ها بخواهم در مقالات دیگر با ما همکاری کنند.

 

ـ من همیشه دنبال پست‌هایی می‌گردم که بالاترین درصد تبدیل به مشترکین ایمیلی را داشته‌اند ـ منظور حجم ترافیک در رابطه با تبدیل به مشترکین ایمیلی برای هرپیج است ـ تا بعد برای آن پیج‌ها با ترافیک پایین‌تر و امکان تبدیل به مشترکین بالاتر بازاریابی کنم.

 

خلاصه، به یاد داشته باشید آنچه ردیابی می‌کنید و شیوه‌‌ی جمع‌آوری داده‌ها می‌تواند طی زمان تکامل پیدا کند. اما بسیار مهم است که ابتدا سیستمی داشته باشید و برای اندازه‌گیری هر آنچه انجام می‌دهید.

حاوی وب

حاوی وب

شرکت داده‌گستر مهر کوثر (حاوی وب) دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌کوشد با تولید محتوای فارسی از معتبرترین منابع روز جهان در حوزه بازاریابی و تبلیغات دیجیتال به ارتقای سطح دانش و مهارت علاقه‌مندان یاری رساند.
شبکه های اجتماعی نویسنده:
https://www.instagram.com/haviweb/
حاوی وب
رزرو آگهی محل کد تبلیغاتی دسته بندی نشده و ویدئو محل کد تبلیغاتی موضوع آموزش
  • بهبود بازاریابی محتوای مهم ترین چیزی که لازم است برای بهبود بازاریابی محتوای خود بدانید شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵
  • هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد هفت هدف تجاری بازاریابی محتوا: بازاریابی ربایشی دیگر جواب نمی‌دهد + اینفوگرافیک پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵
  • چارچوب بازاریابی محتوا: مخاطب خاص چارچوب بازاریابی محتوا: مخاطب خاص یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵
  • کتاب استراژی کاربردی بازاریابی محتوا کتاب استراژی کاربردی بازاریابی محتوا چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • دانلود کتاب ۵۸ راهنمایی رسانه اجتماعی برای بازاریابی محتوا دانلود کتاب ۵۸ راهنمایی رسانه اجتماعی برای بازاریابی محتوا شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
  • آموزشی اصول و مبانی بازاریابی محتوا آموزشی اصول و مبانی بازاریابی محتوا (Content Marketing Fundamentals)+ آموزش ویدئویی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
هنوز دیدگاهی ثبت نشده

*

code